Brev:
Hjælp til at få puttet dreng på 4,5 måned
2. december 2019
Alder:
4 mdr.
Hjælp til at få puttet dreng på 4,5 måned
Kære Helen
Så er jeg her igen – denne gang med et spørgsmål om, hvordan vi kommer igennem putningen til natten.
Status siden sidst er, at vi begyndte på grød for 2 uger siden – dagen han fyldte 4 måneder. Vi startede ud med to måltider, men er gået ned til kun ét dagligt måltid da han fik skrækkelig hård mave – det hjælper ligeså stille på det, efter at være sat ned til ét dagligt måltid. Jeg prøver at begrænse måltidet til max 140 ml. Han siger ikke selv fra og har meget stor interesse i alt der spises, og har spist lystigt af hjemmetlavet grød på diverse grøntsager og grødtyper.
Selvom grøden ikke er kørt helt ind endnu, kan vi se en lille forbedring på hans søvnstræk uden mad. Eksempel har han de fleste nætter den sidste uge, sovet uden mad eller hjælp til sutten mellem kl. 3-4 stykker og frem til 06.30-07.30 – dette er den væsentligste forbedring, at han nu sover 3,5-4 timer uden hjælp.
Om vores dreng kan vi i øvrigt sige, at han er en glad dreng der trives allerbedst når der "sker noget", såsom babysvømning, salmesang, leg med mor og far eller gæster osv. Han er motorisk nysgerrig og triller hele tiden, snegler sig frem - og er tilpas temperamentsfuld til dagligt at skrige hvis der er legetøj han ikke kan snegle sig hen til.
En typisk dag: (alle dage varierer med op til 1,5 time, som så skubber dagen frem til sidste lur som ligger ret fast – men nedenstående er der flest af ☺ )
Vågner ca. 07.30.
Spiser (bryst) ca. 08.
Sover første lur fra 09-11 i barnevogn (får typisk hjælp med vuggen et par gange under luren for at hjælpe søvnen videre)
Spiser (bryst) omkring 11.30
(Når maven er klar igen, frokost med mor omkring kl. 12)
Sover fra 12.30-14.30 i barnevogn (får typisk hjælp med vuggen et par gange under luren for at hjælpe søvnen videre).
Spiser omkring kl. 15 (bryst).
Sover dagens sidste lur mellem 16-17 (tidligere havde han en fjerde lur også, fx mellem 18-18.30, men den er droppet da det gjorde putningen endnu sværere.
Spiser omkring kl. 18 (bryst)
Spiser igen omkring kl. 19 (grød – enten grød med sveske,- eller abrikosmos eller grøntsagsmos).
Og så til natten:
Kl. 20 skiftes han til nattøj af far
Kl. 20.30 tager mor over, og vikler ham i favnen og går rundt med ham i et mørkt rum til han falder til ro, og bliver rolig i kroppen med åbne øjne.
Kl. 21 lægges han første gang til natten (sover ikke helt, men falder i søvn mens mor sidder hos ham, og han ligger i liften).
Derefter vågner han typisk og græder hvert 20. minut frem til midnat. Han tilbydes bryst hvis meget ked af det.
Spiser enten kl. 02 og 04, eller nøjes med at spise kl. 03.
Det problem som jeg her og nu ønsker råd til er: hvordan undgår vi, at putningen reelt står på i 3 timer mellem kl. 21-24?
Omkring senge-situationen kan i øvrigt siges, at han for 2 uger siden som et forsøg kom ind på eget værelse, hvad der indebærer, at vores senge står 3-4 meter fra hinanden (med åbne døre). Det har givet mig mulighed for, faktisk at få sovet lidt mellem amningerne, hvor vi før lå og holdt hinanden vågne – især at jeg lå og ventede på, at han ”nok snart vågner igen” –og så vågnede han også af sin fars snorken. Derudover kan det siges, at hans hovedgærde er forhøjet en smule både i barnevognen og om natten.
Efter vi har puttet ham i liften på eget værelse har vi nok sparet 3-4 opvågninger pr. nat. Så det er jo i sig selv dejligt.
Jeg kan derimod ikke mærke nogen reel forskel på, hvor svær han er at få lagt til natten, om han sover det ene eller det andet sted. Valget af seng blev i sidste instans truffet, fordi jeg siden fødslen og frem til han blev 4 måneder i gennemsnit har sovet 4,5 time om natten fordelt på virkelig mange meget korte stræk – og simpelthen ikke kunne holde til mere. (Der har ikke været nogen periode siden fødslen hvor han har sovet rigtig godt, så jeg er ved at være flad).
Jeg bemærker, at du i mange af dine svar anbefaler bedside-løsningen, som jeg virkelig også synes jeg har forsøgt. Dels synes jeg den fungerer dårligt for mig/os, fordi han sover meget uroligt og triller rundt i søvne, dels fordi jeg simpelthen synes det er for tungt at løfte en 8-9 kilos basse fra sidende/liggende position.
Så mit spørgsmål går på: Kan du ud fra ovenstående finde nogle forslag til hvordan vi sørger for at putterutinen på sigt lykkes første eller måske bare 2. gang, så jeg ikke længere reelt er vågen frem til midnat fordi han ikke kan finde roen?
Jeg har forsøgt at vikle ham, pakke ham helt ind, sidde med rolige hænder, give ham sutten osv. Har forsøgt kun at tage ham op når han bliver rigtig ked af det, og indtil da nøjes med løsninger der klares fra sengen.
Jeg må indrømme at det er svært for mig, at gætte på hvorfor han ikke kan falde til ro. Tidligere troede jeg det var refluks, men det virker til at være i bedring, især efter osteopatbehandlinger og løftet hovedgærde. Så tænkte jeg om det var nærhed, men han sover endnu dårligere på mig. Så kan man jo spørge om det er pga. grøden, men det var ligeså svært før vi begyndte grød. Mit bedste bud er, at han bare er urolig fordi han også som person er enormt utålmodig og meget aktiv. Kan det virkelig være det?
Min største drøm er, at vi på sigt kan lægge ham til at sove ved 20-20.30 tiden og jeg og min kæreste så på sigt kan få et par timer sammen inden sengetid igen.
Tak på forhånd.
De bedste hilsner
Sofie
PS. Du bemærkede sidst, at jeg ikke havde nævnt hvorfor vi startede på neonatal. Det gjorde vi fordi jeg under fødslen havde naurlig vestorm, og lillemanden blev så stresset af veerne, at hans gns. puls steg til 180-190 stykker, og måtte ud med cup for at undgå akut kejsersnit. Derefter var hans blodsukker så lavt, at han fik sonde det første døgns tid.