Sove på maven - 8 mdr.

18. september 2011

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Sove på maven - 8 mdr.

Hej Helen.

Vores søn på næsten 8 måneder vender sig om natten om på maven og sover videre på maven. Det har jeg det rigtig skidt med og har meget svært ved at sove om natten, fordi jeg er nervøs for det. Han sover bare rigtig godt på maven, og selvom jeg vender ham, går der ikke længe, inden han igen er tilbage på maven.

Det skal siges, at han godt kan vende sig fra maven til ryggen i vågen tilstand, når han lokkes til det med noget legetøj, men det er ikke noget, han bruger til noget – og han gør det ikke i søvne. Når han sover på maven, løfter han ind imellem hovedet og vender det til den anden side, så på måde kan han godt bevæge sig. Når han vågner om natten fra maveliggende stilling, løfter han sig op i strakte arme og brokker sig.

Hvis det har en betydning, for at få et billede af hans motorik, så kan jeg fortælle, at han er begyndt at krybe fremad, og når han om dagen ligger på maven, er han ...

Annonce

... oppe i strakte arme. Han kan næsten sidde selv, når vi sætter ham, men kan jo endnu ikke selv komme op i siddende stilling. Han er en meget aktiv dreng, som stort set bevæger sig hele tiden. Triller om på maven i samme sekund han bliver lagt på ryggen, hopper i benene på vores skød osv.

Hvad er dine tanker omkring det, at han sover så meget på maven. Skal vi fortsat vende ham, når han sover på maven eller er det nu okay, at han sover videre på maven?

Det der undrer os en del er, at man mange steder læser, at når de selv kan vende sig, må de gerne sove videre på maven. Men alligevel bliver man rådet til at vende dem tilbage på ryggen, hvis man opdager, de sover på maven. Hvorfor det, hvis de netop gerne må sove på maven, når de selv kan vende sig ? For os virker det lidt modsigende, at de på den ene side gerne må sove på maven og alligevel skal man forsøge at forhindre det ved at vende dem.

Hilsen Jette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.