Brev:
Sove på maven - 8 mdr.
18. september 2011
Alder:
8 mdr.
Sove på maven - 8 mdr.
Hej Helen.
Vores søn på næsten 8 måneder vender sig om natten om på maven og sover videre på maven. Det har jeg det rigtig skidt med og har meget svært ved at sove om natten, fordi jeg er nervøs for det. Han sover bare rigtig godt på maven, og selvom jeg vender ham, går der ikke længe, inden han igen er tilbage på maven.
Det skal siges, at han godt kan vende sig fra maven til ryggen i vågen tilstand, når han lokkes til det med noget legetøj, men det er ikke noget, han bruger til noget – og han gør det ikke i søvne. Når han sover på maven, løfter han ind imellem hovedet og vender det til den anden side, så på måde kan han godt bevæge sig. Når han vågner om natten fra maveliggende stilling, løfter han sig op i strakte arme og brokker sig.
Hvis det har en betydning, for at få et billede af hans motorik, så kan jeg fortælle, at han er begyndt at krybe fremad, og når han om dagen ligger på maven, er han oppe i strakte arme. Han kan næsten sidde selv, når vi sætter ham, men kan jo endnu ikke selv komme op i siddende stilling. Han er en meget aktiv dreng, som stort set bevæger sig hele tiden. Triller om på maven i samme sekund han bliver lagt på ryggen, hopper i benene på vores skød osv.
Hvad er dine tanker omkring det, at han sover så meget på maven. Skal vi fortsat vende ham, når han sover på maven eller er det nu okay, at han sover videre på maven?
Det der undrer os en del er, at man mange steder læser, at når de selv kan vende sig, må de gerne sove videre på maven. Men alligevel bliver man rådet til at vende dem tilbage på ryggen, hvis man opdager, de sover på maven. Hvorfor det, hvis de netop gerne må sove på maven, når de selv kan vende sig ? For os virker det lidt modsigende, at de på den ene side gerne må sove på maven og alligevel skal man forsøge at forhindre det ved at vende dem.
Hilsen Jette