Brev:
Nægter stadig flasken
16. juni 2008
Alder:
5 mdr.
Nægter stadig flasken
Kære Helen.
Tak for dit svar.
Det gik desværre ikke så godt da vi skulle til bryllup i lørdags. Tinus nægtede at tage flasken og det endte med at mine forældre pakkede ham i bilen og kørte ind til festen hvor jeg lagde ham til og fik spist ham godt af. Dvs at fra jeg ammede ham sidste gang kl 16.30 og indtil 22.30 fik han kun ca 20 ml vælling - det var alt de kunne få i ham.
Du skrev at det sikkert var smagen, men det er ikke det der er galt. Har nemlig prøvet at malke ud så det var min mælk - med samme resultat. Min mor prøvede desuden med lidt sukkervand i flasken - han nægtede stadig selvom han slubrede det i sig fra skeen. Har heller kunnet få ham til at drikke almindelig vand fra flasken.
Så det er selve sutteflasken han har set sig sur på. Eller som han lige pludselig ikke kan finde ud af. Synes bare det er SÅ underligt når han i 2 mdr har taget den flere gange dagligt uden problemer??? Har du nogen forklaring på det?
Da vi startede med vælling var problemet ofte at han faldt i søvn inden han nåede at drikke det hele ( lavede 90 ml ). Fandt dog ud af at jeg havde brugt den forkerter sut hvilket jo nok gjorde at det var alt for hårdt for ham at suge det ud...
Jeg har selv overvejet om jeg måske i bedste mening har presset ham for meget med den på dage hvor han ganske enkelt ikke har været sulten og han således bare forbinder den med noget negativt? Hvis det er tilfældet kan jeg så overhovedet rette op på det igen?
Du skrev at jeg skulle overveje om jeg ville blive ved med at forsøge med flasken og det er der jeg står nu. Jeg har ikke planer om at stoppe med at amme foreløbig og regner så småt med at starte med grød næste weekend når han er 5 mdr. Jeg ville dog gerne have muligheden for at kunne være væk fra ham lidt mere end 2 timer. Som det er nu spiser han ca hver 2-3. time i løbet af dagen og det ville jo være meget lettere hvis han kunne tage en flaske engang imellem.
Tror du at vælling på ske er nok til at få ham mæt? Jeg tænker at jeg nok ikke får så meget i ham så... Men det skal selvfølgelig prøves ;0)
Hvad vil du råde os til? At fortsætte med at tilbyde ham flasken lidt endnu eller helt droppe det?
Det der sker når vi tilbyder ham den er at han lissom tygger lidt på sutten og så vender hovedet væk - ligger uroligt og bliver tilsidst meget vred. Hvis der løber lidt ud af flasken ligger han og leger med det - laver spytbobler osv og istedet for at synke render det bare ud af munden. Lidt som om han slet ikke forstår hvad han egentlig skal med det.
Vi benytter Avent sutteflasker og har både sutter med 1, 2, 3 huller og special sut til tyktflydende væske. Han er meget glad for sin sut som er af naturgummi (flad på undersiden og rund på oversiden). Tror du det kunne gøre en forskel at prøve med en helt anden type flaskesut og hvis ja - hvilken en vil du så anbefale?
Nå det var igen en længere smøre - håber du kan finde hoved og hale i det ;0)
På forhånd tak
Knus Bibi