Brev:
Søvnmønster og modermælkserstatning
13. juni 2008
Alder:
1 mdr.
Søvnmønster og modermælkserstatning
Hej igen Helen,
Jeg har læst en del af dine svar vedrørende mad og søvn, og kommer helt i tvivl om vores søn's søvn forløb er ok. Han er 7 uger.
Han får mad ca hver 3. time, men kan godt nogle gange når han sover om dagen tage en lur der er længere og så går der selvfølgelig længere tid.
Det er især nattesøvnen jeg er i tvivl om.
Jeg kan se at du anbefaler andre at putte til natten med amning/flaske mellem 20 og 22 - og så igen give mad ved midnatstid.. Er det meningen man skal vække børnene der? For vores søn han får sin sidste flaske mellem kl. 18 og 20, bliver skiftet og får nattøj på og bliver puttet umiddelbart derefter.
Jeg sidder normalt og vugger ham til ro og lægger ham inden han sover helt. Så ligger han gerne og pludrer med sig selv en times tid før han falder rigtigt i søvn. Der er ingen gråd, nogle gange skal han lige have sutten et par gange, men det virker som om han nyder at have lidt tid for sig selv inden han falder i søvn. Dette virker dog kun om aftenen...., om dagen gider han ikke at ligge alene og pludre når han skal sove.
Derefter sover han ca 8 timer fra sidste måltid ophørte - dvs. mellem 6 og 7 timer i træk, får flaske igen og vågner mellem 3 og 4 timer derefter får flaske igen og sover ca 1 time længere derefter.
Det var en lang forklaring, mit spørgsmål går i bund og grund på om jeg bør vække ham inden vi går i seng og give ham en flaske, eller om det nat sovemønster han har nu om natten er ok? Det passer nemlig os fint, for så kan vi også gå lidt tidligt i seng...
Om dagen kan jeg godt have problemer med at få ham til at sove hvis vi ikke er hjemme - han vil nemlig ikke gå glip af noget så han er spil vågen og suger indtryk til sig. Det hævner sig senere ved at han så nogle dage slet ikke får sovet andet end 10-15 min af gangen selvom han er død træt. Også selvom det f.eks. kun er om formiddagen vi er ude. Han er dog stadig glad og smilende selvom han ikke får sovet nok. En dag med mange indtryk bliver ofte efterfulgt af en "sovedag" hvor han skal indhente det forsømte på søvnen.
Hvordan kan jeg hjælpe ham til at sove når vi er ude? Her tænker jeg både på private besøg, men også når jeg er til gymnastik, yoga eller lign. Jeg får jo helt dårlig samvittighed over at slæbe ham med, når jeg kender konsekvensen for hans søvn. Omvendt kan jeg jo ikke sidde hjemme hver dag for at sikre at han får sin søvn...
Og hvor meget søvn skal en 7 ugers baby egentlig have i døgnet? Og hvad ville den gode døgnrytme være for ham med mad og søvn?
Sidste spm. Er det ok at varme MME i mikroovnen når det er færdigt? Jeg har altid lavet MME til natten inden jeg går i seng, og stillet det direkte på køl. Fik afvide at det var ok, og det har ikke givet problemer. Det tager dog ret lang tid at varme det i vandbad, så drengen bliver noget ulykkelig inden maden er færdig. Jeg ville jo gerne afkorte den tid han skal vente hvis det var muligt.
Ïgen - på forhånd tak for dit svar.
Med venlig hilsen
Lotte