Brev:
Hvor blev englebarnet af?
9. juni 2008
Alder:
2 år, 11 mdr.
Hvor blev englebarnet af?
Käre Helen,
Det er lang tid siden at jeg har skrevet til dig, sä der har samlet sig en del spörgsmäl sammen….
Ronja er nu nästen tre är, en sjov og glad pige, meget aktiv, har en rivende fantasi og et godt sprog. Hun har pä mange omräder väret et utroligt nemt barn og vi märkede i lang tid ikke rigtigt noget til den berygtigede trodsalder.
Men bladet har altsä vendt sig lidt pä det sidste, og vi er nogen gange helt mällöse over hvor strid vores tidligere „englebarn“ kann väre. Pä den anden side synes jeg dog at det er helt fint at hun begynder at opföre sig lidt „strid“, hun har vel nästen väret for artig.
Nä, men vi har altsä brug for lidt input til fölgende temaer.
Ronja er begyndt at göre ting „med vilje“. Ting som hun ved at hun ikke mä. Hun välter med vilje vandglasset, hun smider maden pä gulvet som hun ikke kan lide, hälder spandevis vand fra badekaret ud pä badevärelse gulvet när hun er I bad, smider med vilje ting og madvarer pä gulvet när hun hjälper med at lave mad, etc. Det sker mange gange I situationer hvor vi har det hyggeligt - altsä ikke i situationer hvor hun föler sig uden opmärksomhed – det kommer ofte totalt bag pä mig I situationen. Og vi kan väre helt sikre pä at siger vi til hende “vär söde ikke at……“, sä gör hun det straks derefter. Griner höjt af sig selv og siger „nej, hvor er jeg sjov“……Hvilket vi ikke synes det er. Det kann väre ret anstrengende.
Hvis det sker ved bordet skälder vi hende ud, tager vi maden / glasset fra hende og hun bliver sat ned pä gulvet. Eller slutter badningen när det sker her. Dette har dog for det meste ingen speciel virkning, hun virker ret upävirket af at blive skäldt ud. Gär bare hen og leger.
Noget lignende sker när vi roser hende. Hvis vi roser hende for at väre söd, sjov, dygtig eller noget andet positivt – ja, sä laver hun sure ansigter til os, gör noget hun ikke mä eller slär endda efter os. Hvad sker der her og hvordan tackler vi det bedst?
Et andet tema er renlighed. Ronja har mange gange selv meldt ud med at hun gerne vil af med bleen. Problemet er bare at det ikke rigtigt klapper med potten eller WC’et. Jeg er ikke sikker pä at hun overhovedet er parat til at smide bleen rent fysisk. Vi har bäde en potte og et toiletsäde med trappe, men det interesserer hende ikke. Vi har flere gange ladet hende löbe rundt med bar numse eller bare underbukser. Ca. 1 gang i timen har vi sä sat hende pä potten eller WC’et for at undgä „uheld“. For det meste siger hun efter 20 sekunder at hun ikke skal tisse. Vi pröver sä at sidde der med en bog, for at fä hende til at sidde längere, men for det meste kommer der ingen tis eller afföring. 5 Minutter efter tisser hun sä pä gulvet eller laver afföring i underbukserne.
Vi gör ikke noget stort nummer ud af det, skälder ikke ud eller noget. Men hun vil ofte IKKE have ble pä igen derefter. Siger hun er stor nu og bruger derfor ikke ble. Hun skal nok sige til när hun skal pä WC. Hvad gör vi? Skal vi lade hende gä uden ble derhjemme när hun önsker det og sä bare törre op efter hende? Det lader ikke til overhovedet at genere hende. Men jeg tror faktisk ikke, at hun märker, hun skal tisse för det er sket. Med afföring er det noget andet. Her märker hun det tydeligt vis et godt stykke tid för det sker. Alligevel vil hun ikke pä WC….
Jeg föler at Ronja for öjeblikket er inde i en slags „lösrivelsesprocess“. Hun vil meget gerne gä „egne“ veje. Hvis vi skal i kälderen vil hun have at jeg tager elevatoren og hun tager trappen (og allerede her fär jeg paranoia, for tänk nu om elevatoren gik i stykker og jeg ikke kommer ud igen…). I supermarkedet vil hun gä den ene vej og jeg skal gä den anden vej for at möde hende hende i bröd-hjörnet….
Hun har faktisk väret pä legepladsen alene for förste gang – ogsä hendes önske. Jeg havde det ikke särlig godt med det, selvom vi bor pä en rolig lukket vej og har en legeplads lige nedenfor huset. Vi kan se hende bäde pä legepladsen og vejen fra vor bolig. Behöver jeg at fortälle at vi spiste morgenmad pä altanen i 12 grader og regnvejr for at kunne holde öje med at det ikke skete vores guldklump noget? Ronja tog det I stiv arm og var pave stolt, hendes far grinede af mig pylremor…
Hvor gamle er börn när man begynder at sende dem alene ud? Og hvornär begynder de at kunne forstä/huske regler om hvor de mä gä hen alene (ikke ned til den store vej, osv.)?
Jeg er selvfölgelig bange for om hun kan finde pä at „stikke af“. For selvom jeg holder öje med hende fra vinduet / altanen bruger jeg jo nogle minutter om at komme ned til hende….
Og hvornär kan jeg begynde at läre hende ikke at gä med nogen uden at hun fortäller det til mig först? Hvornär kan hun forholde sig til det?
Et andet spörgsmäl jeg har drejer sig om hörelse. Kan et barn have en speciel god hörelse, som gör det sensitivt over for stöj-kilder? Ronja har nemlig altid väret super sensitivt pä dette omräde. Hun holder sig tit for örene hvis der körer en traktor forbi, hun vil helst ikke höre musik derhjemme (vi hörer ikke höj musik) og när vi gär til gymnastik holder hun sig for örene när de andre börn leger fangeleg og hviner. Mon Ronja hörer lyde höjere end vi andre? Eller er hun bare sensibel pä det omräde?
Sä lige et sidste spörgsmäl….Ronja har nu et par mäneder väret totalt begejstret for Byggemester Bob – hun blev äbenlyst smittet af hendes bedste ven fra börnehaven, en dreng som elsker Byggemester Bob. De leger hele tiden händvärkere og byggeplads sammen – det hele drejer sig om at bygge. Da vi skulle köbe nyt töj ville Ronja have mörkegrönne „händvärker-bukser“, osv..
Ronja stoppede sä med at bruge sut for et par uger siden. Hun kom selv og sagde at hun ikke ville have den mere – vi var meget overraskede, da hun har väret temmelig glad for den sut. Men det hele gik totalt uden problemer, hun har kun spurgt efter sutten et par fä gange og der har ikke väret nogen scener med grad eller noget. Som „belönning“ og substitution fik hun sä en Bob-Figur af stof til at sove med. Hun har väret sä superglad for den og tog den flere gange med I börnehaven, hvor hun gladeligt delte den med de andre born.
Nä, men sä pludselig for en uge siden vendte bladet. Pludselig nägtede hun at tage de nye bukser pä og ville ikke have Bob med i börnehave. Hun ville sämänd ikke engang se börnetime med Byggemester Bob! Alt med byggeri var pludselig “out”. Efter forsigtig at have udspurgt hende hvorfor hun ikke vil lege byggeplads mere, fortäller hun mig sä at hendes venner fra börnehaven (de fleste er drenge) har sagt til hende at piger ikke kan väre “Byggemester Bob”……….Super, ikke? Aaarrhhh, hvor blev jeg bare irreteret, jeg synes bare det var sä synd for Ronja!
Vi har selvfölgelig efterfölgende forsögt at forklare hende at piger kan alt det samme som drenge og hun selvfölgelig ogsä kan lege Byggemester Bob. Men pä en eller anden mäde er det ligesom forbi, hun tager afstand til det. Hvordan lärer vi Ronja bedst at tro pä sig selv og väre „ligeglad“ med hvad andre siger? Det önsker jeg virklig for hende.
Sä, det var det hele for denne gang .
Kärlige sommerhilsner
fra Ronjas mor.