Brev:
Mad hvor ofte? Samt banan, vand og afføring
9. juni 2008
Alder:
5 mdr.
Mad hvor ofte? Samt banan, vand og afføring
Hej Helen!
Overskrifterne på mine spørgsmål går på:
1) Hvor ofte skal jeg give ham mad?
2) Hvor meget banan må de få, før der er risiko for hård mave?
3) Hvor meget vand skal de have?
4) Afføring er først fast og det sidste der komme ud, er tynd
Jeg vil rigtig gerne have dig til at se på om du synes at jeg giver Victor (på 5 mdr d. 12 juni) for ofte mad eller om du har et forslag til en anden rytme. Nogle fra min mødregruppe giver flaske og de småspiser ikke, som Victor gør en gang imellem, da jeg jo kan amme ham når som helst.
Jeg tænker specielt på om jeg giver ham for meget skemad og om jeg vænner ham til at spise for ofte på min nuværende rytme….som så ender med at give mange opvågninger i løbet af natten.
Han har indtil for nylig vågnet flere gange om natten og sov kun 2-4 timer i træk, men torsdag, fredag, lørdag har han sovet mere om natten og stået lidt senere op (før ville han ikke sove videre efter opvågningen kl. 5). Men i nat gik det ”galt” igen – mange opvågninger hvor jeg ikke bare kunne give ham sutten, men var nødt til at give mad.
Han drikker lidt vand efter hvert måltid skemad, men hvor meget skal han helst drikke? Har hørt at det er vigtigt med nok væske for ikke at få hård mave. Jeg er lige startet på banan – hvor meget banan må jeg give ham før det normalt give hård mave.
Han har ikke tidligere døjet med hård mave, men jeg giver ham også svesketopping på grøden.
Han har typisk afføring når jeg pusler ham (har skrevet til dig tidligere om dette) og det første han presser ud er mørkegrønt og fast. Jo mere han presser ud jo mere gul/grønt bliver det efterhånden og bliver til sidst helt blødt/flydende (dog uden at være tynd mave). Er det normalt?
Jeg har skrevet hans sove- og spisetider ned de sidste 2 dage:
Døgn 1:
Sov nat: kl. 20 – 23.30 = 3,5 time
Spiste: 140 ml. vælling kl 23.30
Sov nat: 23.30 – 5.10 = 5 timer og 40 min
Spiste: Ammes kl. 5.10
Sov nat/tidlig morgen: 5.10 – 6.45 = 1 time og 35 min
Spiste: Kort amning kl 6.45 og 0,5 dl. Grød kl. 8.00
Sov formiddagslur: 8.35 – 10.40 = 2 timer og 5 min.
Spiste: Ammes kl 10.45 og kl. 12.15 fik han lidt under ¼ banan med 3 tsk jordbærmos og 3 tsk. Sveskemos
Sov middagslur: 12.40 – 13.15 = 35 min
Spiste: Ammes kl. 14.15
Sov eftermiddagslur: 15.00 – 15.30 = 30 min
Spiste: Lidt frugtmos og lidt amning kl. 16.30
Sov - powernap: 16.50 – 17.35 = 45 min
Spiste: Ammes kl. 17.50 og 140 ml. vælling kl. 19.30 – blev puttet men ville spise igen, så han blev ammet igen.
(Sov i alt 14 timer og 40 min på 1 døgn)
Døgn 2:
Sov nat: 20.20 – 1.00 = 4 timer og 40 min
Spiste: 200 ml vælling og ganske lidt amning bagefter kl 1.00
Sov nat: 1.00 – 6.20 = 5 timer og 20 min
Spiste: Ammes kl. 6.20 og fik 0,5 dl. Grød m top af pære og sveske kl. 8.00
Sov formiddagslur: 8.20 – 9.40 = 1 time og 20 min
Spiste: Ammes kl. 10 (havde en afføring der pressede - så han spiste ikke så godt) og kl. 11.35 ½ banan (målte det til 0,5 dl) og nogle tsk jordbær og sveskemos.
Sov middagslur: 12.00 – 14.20 = 2 timer og 20 min.
Spiste: Ammes kl 14.20. Kl. 15.40 forsøgte med 0,5 dl grød, men han spiste kun 5-6 tsk.
Sov eftermiddagslur: 16.15 – 16.50 = 35 min
Spiste: Kl. 17.45 knap 0,5 dl. Risgrød m grøntsager (på glas) og kl. 19.30 160 ml. vælling. Blev puttet men ville igen i dag spise igen, så han blev ammet.
(Sov i alt 14 timer og 15 min på døgn 2)
Men men så gik det galt i nat!
Sov: kl. 20.15 – 22.00 (vågnede måske fordi jeg gik ind og lagde dynen over ham og tog sutten ved hans kind)
Spiste: Ammes kl. 22 og faldt i søvn med det samme.
Sov: 22.00 – 00.00 Vågnede og græd – også selvom jeg gav sutten, så jeg droppede vællingen og ammede ham i stedet (da det jo tager 1 min at gøre flasken klar).
Spiste: kl. 00.00 Ammes.
Sov: 00.00 – 03.20 – vågnede og var lysvågen.
Spiste: kl. 3.20 spiste han 100 ml. vælling og ville ikke sove bagefter. Jeg lagde mig sammen med ham og han sov nok igen omkring kl. 4.
Sov: 04.00-07.00
Øv hvor er sådan en nat altså træls og hård at komme igennem – hvad kan jeg gøre anderledes?
Venlig hilsen
Christina