Svar: Fortsat problemer med putning
8. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Malene
Min umiddelbare tanke er at din datter simpelthen ikke er putteklar når I forsøger at putte hende og det er dybt urimeligt både overfor dig og overfor hende, at selve putningen skal vare en time eller mere - så kan du ligeså godt lade være, tage hende med ind i stuen og vente på at hun bliver parat.
Det handler om at springe på søvntoget, når det kører forbi og misser man det ene, ja så må man vente på at det næste tog kommer forbi og så prøve at springe på der. Det er ligeså frustrerende for børn at blive lagt i en seng og få at vide at man skal sove, hvis de ikke føler sig klar til det - som det er for os voksne.
Du skriver at din datter sover meget forskelligt og jeg tænker her at det kunne være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at få en mere fast plan ind om dagen. Man kan naturligvis tale for at hun ikke skal vækkes, men det er samtidig også vigtigt at hun i løbet af dagen er vågen nok til at indtage den mad hun har behov for - for også at sove godt om natten. Jeg vil derfor anbefale at du forsøger at skabe en rutine, hvor hun sover ca 1 til 1½ time om formiddagen og 1½-2 timer over middag. Så får hun sine 3-4 timer i løbet af dagen og vil samtidig fint kunne få plads til alle de måltider hun har behov for nu.
Det er samtidig vigtigt at hun tilbydes meget mere rigtig mad, mad som giver tyngde i maven og at indtaget af mad sættes op.
Mit forslag til en dagsplan til et barn på 6 måneder ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes i mors seng, så hun lige får sovet lidt længere og herefter står I op.
Morgen 7.30: Havregrød vand af kop. Forsøg at holde hende vågen, så hun får en formiddagslur i stedet for en morgenlur.
Formiddag 8.30-9: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur 9.30-10 og sover her 1-1½ time. Hvis det er fuldstændig håbløst at holde hende vågen så længe, så må du forsøge at ændre hendes rytme ved at skubbe hendes lur med 15 minutter dag for dag, så formiddagsluren stille og roligt kommer til at ligge som en formiddagslur.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes agurkestænger, brødskorper og lignende i hånden, vand af kop
Puttes til middagslur med amning kl. 13-13.30 og sover her 1½-2 timer
Eftermiddag: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Ammes og tager evt en powernap. Den begynder dog ofte at kunne blive spruget over. Hvis hun springer powernappen over, så vil hun naturligt gå tidligere i seng end hvis hun sover på dette tidspunkt af dagen. En sen powernap æder af nattesøvnen.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, agurkestænger, brødskorper og lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten kl 20. Tidspunktet afhænger som sagt af hvor sen en eftermiddagslur hun har taget. Sover hun sen lur, så kan hun godt være putteklar kl. 21, sover hun ikke lur, så kan hun måske puttes allerede kl. 19 ...
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-06: Så vidt muligt ikke amning.
Hvorvidt du skal give hende bryst inden du selv går i seng om aftenen afhænger helt af hvorvidt hun selv giver tegn til at have behov herfor, det afhænger af hvor sent hun er faldet i søvn til natten - hvis hun f.eks. har powernappet sen eftermiddag og derfor først er blevet ammet og faldet i søvn kl 21, så vil det være fortidligt at give bryst igen kl 23, så er det bedre at vente på at hun måske selv vågner og giver lyd fra sig kl. 01.
Jeg håber at ovenstående giver dig en idé om hvad I kan forvente på nuværende tidspunkt og hvordan I kan forsøge at skrue en dag sammen, der kan fungere for jer alle.
Jeg er ret overbevist om at hvis I får ændret på dagens rutiner, rytme, indtag af mad, puttetidspunkter osv. så vil jeres datter begynde at sove bedre og være mere klar til putning om aftenen. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske