Brev:
Kost og søvn - 13 mdr.
26. februar 2008
Alder:
13 mdr.
Kost og søvn - 13 mdr.
Hej
Så har vi samlet lidt sammen, vi gerne vil have dine kvalificerede svar på ;)
Kost: Oscar har indtil for kort siden spist næsten alt vi serverede for ham: blomkål, rosenkål, havregrød, fisk, kylling mm. fra den ene dag til en anden er han nu blevet meget småtspisende/kræsen.
Til morgenmad får han nu en grovbolle, med smør, avocadomos iblandet blendede nødder. Før fik han havregrød med lidt kanel, birkesød og revet æble/pære, men det vil han ikke spise mere.
Til frokost: rugbrød/grovbrød (i vuggestuen varm mad, pædagogerne oplyser ofte at han næsten intet spiser til frokost), med avocadomos, makrel (det er ikke altid det gælder) spegepølse (heller ikke altid det glider ned) Ofte vil han kun spise brød med smør på.
Eftermiddag: Grovbolle med smør (pålæg hvis han er til det og frugt/grønt, dog spiser han ikke det grønne og tygger i æblet/pæren/appelsinen og spytter det ud... Indimellem - på gode dage øllebrød.
Sen eftermiddag: riskiks, frugt han igen tygger på og spytter ud.
Aften: hvad vi spiser: lasagne, frikadeller osv. ofte sidder han bare og leger med maden, dog vil han som oftest gerne spise en frikadelle (andet "fingermad", men ikke ex. boller karry, der før var en yndlingsret) ingen grøntsager, ris/pasta spiser han uden andet til.
Oscar har på det sidste, som jeg har nævnt før, tygget i frugten og spyttet det ud, han har derudover 4 - 5 gange kastet op lige efter aftensmaden. Er det mon fordi han har spist for hurtigt, at han "kronisk" er forkølet og hoster meget, at maden har kildet i halsen? Eller hænger det sammen med at han spytter frugten ud? ...
...
Ofte inden sengetid eller i forbindelse med aftensmåltidet giver jeg ham en bolle med smør/rsikiks, for at være sikker på at han får noget i maven og være sikker på at det ikke er sult der er årsagen til at han vågner om natten, men er det en dårlig strategi??
Lidt bonusinfo til ovenstående: Oscar vejer ca. 10 kg. han trives fint både der hjemme samt i vuggestuen, hvor han får en masse ros fordi han er så tillidsfuld og glad.
Også til natten... Han sover stadigvæk meget dårligt om natten, dog er der fremskridt at se, i det han indimellem sover 4-5 timer i træk :)
Jeg ammer ham fortsat inden sengetid og er ved at mentalt at forberede mig på stoppe dette - jeg skal på kursus i tre dage i slut marts, hvor det kommer helt naturligt.... På det sidste er han blevet fint puttet 19.00/30 og sovet fint indtil 22.00/23.00 (dog kan han indimellem vågne en gang eller to og lige hjælpes med at komme ned og ligge igen) Herefter er han så meget, meget urolig, grædende og slet ikke til at få til at finde ro. Til tider er han "fuld af spillopper" og peger på alt i rummer og spørger "hvad er det", dog uden at få respons fra mor eller far...
Vi er så trætte efterhånden og har afprøvet alle tænkelige metoder, undtagen at lade ham blive i sin seng og lade ham græde... Er det mon en fase i forhold til den rivende udvikling han er i? (der er vuggestue, han går, taler osv...)
Jeg vil lige tilføje at vi kører en benhård rutine om aftenen, ingen TV, vi spiller Mozart og inden sengetid læser vi en lille bog og siger godnat til kattene.
På forhånd tak for dit svar!
De bedste hilsner
Oscars forældre