Brev:
Nægter grøntsager
25. februar 2008
Alder:
6 mdr.
Nægter grøntsager
Hej Helen
Så er jeg på banen igen og denne gang er vi nået til skemaden. Vores dreng bliver 7 måneder i næste uge og vi startede forsigtigt på skemad da han var 5 måneder, i håbet om at han så ville gylpe mindre. Det har indtil nu gået rigtigt fint og han har lystigt spist alt hvad vi har sat foran ham.
Nu er han så begyndt at nægte at spise grøntsagsmos - vi må lokke det i ham ved at blande det med frugt, og det mener jeg ikke er holdbart.
Han har også tendens til hård mave, og vi giver ham derfor ca. 7 ml. lactulose dagligt samt diverse frugt, svesker og abrikoser. Hvis han ikke får det gylper han meget, og det er ikke altid nok til at holde godt gang i maven (vejer lidt over 8 kg.)
Jeg har rigtigt meget brug for at blive hjulpet videre samt få nogle forslag til hvad vi gør mht. hans aftensmad.
Han får både erstatning og ammes. Eftersom han har gylpet så meget dur det ikke at tilbyde bryst efter et skemåltid, for så får han for meget og gylper, hvilket ikke sker når det er flaske. Så jeg venter altid lidt, men synes han skal have bryst for at sikre væskeindtaget.
Vores dag ser typisk sådan ud:
5.00: bryst,
7:00: Står op, pusles, vaskes osv.
7.30: Havregrød eller øllebrød, vand af kop (det er meget forskelligt hvor meget han drikker, er ikke så god til det) og lidt flaske (40 ml)
9.30: ammes og puttes til lur - sover typisk 1,5 time.
12.00: Grød (hirse, flerkorn, majs, ris) og frugtmos, vand af kop og lidt flaske
14: Ammes og puttes til lur - for tiden sover han ikke mere end en halv time, og det mener jeg ikke er nok, men jeg synes det virker som om han er meget optaget af sine motoriske færdigheder, så jeg håber det bare er en fase, men jeg vil gerne høre hvad du siger til så kort en lur?
15.30: ammes
17: lur på ca. 45 min.
18.30: prøver med grøntsagsmos af fx kartofler, gulerødder, ærter, broccoli, pastinak og lidt kød - han vil helst ikke have klumper og det går derfor ikke ret godt men kødet heller. Frugt til dessert. Vand af kop og lidt flaske.
20.30: flaske, drikker ca. 150 ml.
Hvad synes du om vores dag? Sover han nok og får han tilstrækkeligt med væske, eller får han for meget?
Jeg synes det er så frustrerende, når det hele gik så fint. Hvordan skal vi komme videre, eller skal vi gå et skridt tilbage og så holde pause med grøntsagerne eller skal vi gå over til købemad?
I øvrigt tak for en god brevkasse. Jeg ser meget frem til dine råd.
Mange hilsner fra
Ulla