Brev:
Amning, skemad, flaske og pasning
25. februar 2008
Alder:
5 mdr.
Amning, skemad, flaske og pasning
Hej Helen
Jeg har en rigtig dejlig og glad datter på 5 måneder og skriver til dig fordi jeg har nogle spørgsmål i forbindelse med hendes kost.
Jeg har haft et rigtig godt og problemfrit ammeforløb og hun er udelukkende blevet ammet indtil for 3 uger siden, hvor vi så småt begyndte med majsgrød 1 gang dagligt sidst på eftermiddagen. Vi begyndte med grøden, da hun spiste hyppigere og hyppigere, og var/er meget interesseret i hvad vi spiser. Det går rigtig fint med grøden - hun spiser ca. 1-1½ dl tynd grød af gangen og drikker lidt vand af glas.
Det er planen at hun skal passes den 15. marts fra lørdag sidst på eftermiddagen indtil søndag morgen. Hun skal passes af mormor og morfar, som hun kender rigtig godt. Derfor er vi begyndt at prøve med en flaske med modermælkserstatning eller vælling. Og det er her problemet opstår. Hun vil kun tage flasken hvis det er min mælk, som jeg har ammet ud der er i. Jeg har både prøvet Nan og Alomin 1. (Hun vil heller ikke have erstatning af en kop.)
Jeg vil gerne malke ud, men jeg har kun haft succes med det en gang, da hun spiser alt min mælk.
Har du forslag til hvad jeg kan gøre for at få hende til at tage flasken? Eller alternativer? Har du evt. forslag til hvornår jeg kan prøve at malke ud eller hvordan jeg kan øge min mælkeproduktion så jeg kan få opbygget et "lager" i fryseren?
(Far vil jo også meget gerne kunne passe hende en aften - og mor vil også gerne snart en tur på cafe med veninderne :-) )
Efter hun er begyndt på grøden går der indimellem 1-2 døgn, hvor hun ikke har afføring. Jeg har forsøgt at give hende lidt sveskemos, men det vil hun slet ikke have. Ellers "cykler" vi med benene og det løser sig da også hver gang. Er det meget vigtigt at hun har afføring dagligt nu hvor hun får grød? Og hvad kan man evt gøre for at sikre "en sund mave" ?
Jeg håber du kan finde rundt i mine spørgsmål og glæder mig til at høre dine bud på løsninger.
Med venlig hilsen
Rikke