Svar: Sammenhængende søvn om dagen
8. november 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Rikke
Tak for dine pæne ord:o) Det lyder ganske rigtigt som om du har en lille pige, der har lidt ekstra behov for hjælp til at lukke verden ude og overgive sig til søvnen. Sådan er der mange børn der har det, og det er jo okay. Det er så sådan de er.
Men når jeg ser din plan for dagen, så tænker jeg umiddelbart at der for det første ikke går særlig lang tid imellem din datters lure. Det undrer mig således at hun står op kl 9 og puttes igen allerede kl. 10 og jeg tænker at en pige på 4 måneder, burde kunne holde sig vågen lidt længere og at du måske skulle forsøge ikke at putte hende alt for tidligt og at dette kunne være vejen frem for at få ændret lidt på sovemønsteret og lysten til at overgive sig til søvnen.
Derudover så lyder det som om at hun faktisk sover rigtig godt og sover meget om natten. Du fortæller som sagt at I står op ca kl. 9 (og jeg ved godt at det er cirkatider) og I putter hende omkring kl 19, hvor der nogle gange godt kan gå en time før hun sover. Det betyder dog at hendes nattesøvn varer mellem 12-13 timer, naturligvis afbrudt af amning.
De fleste børn på jeres datters alder sover kun 10-11 timer om natten og om dagen sover de så ca 5 timer, sammenlagt ca 15 timer i døgnet. Hvis jeres datter sover 12-13 timer om natten, så kan I således ikke forvente at hun sover meget mere end et par timer i løbet af dagen, for hendes søvnbehov er således fint dækket ind. Hvis I således ønsker at hun skal sove mere om dagen, så vil det være på bekostning af nattesøvnen - hun skal f.eks. vækkes lidt før om morgenen eller I skal indstille jer på at hun om dagen kun sover et par timer og ikke mere.
De fleste børn vil i hendes alder have behov for at sove 3 lure i løbet af dagen, formiddag, over middag og sen eftermiddag og hvis disse lure sammenlagt kun skal vare et par timer, ja så bliver det jo mere eller mindre til powernaps dagen igennem. så det jeg vil frem til er altså at jeres datter, når man ser det ude fra og når man ser på hvordan børn gennemsnitligt sover, faktisk sover det hun skal og at I ikke kan forvente mere sammenhængende søvn om dagen, når hun sover som hun gør om natten.
Jeg tror derfor ikke at hendes opvågninger og protest mod at sove i barnevognen hænger sammen med utryghed eller lignende, men mere hænger sammen med at I forventer et for stort søvnbehov - undskyld, men det bliver jeg nødt til at sige:o)
Jeg håber at du kan bruge mine tanker lidt videre og skriv endelig igen:o) Fortsat god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske