Svar: Sove inde og andre spørgsmål
8. november 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Kristina
Det er altid svært at komme tilbage til den gamle rutine, når børn på grund af sygdom pludselig ikke rigtig vil spise, sove osv. i en periode, så det du fortæller lyder således helt normalt.
Det er et godt spørgsmål - hvordan gør man i andre lande? For Danmark er jo som du skriver meget kendt for at lade børnene stå og sove ude, vi synes børnene sover bedre og bliver dejligt friske på denne måde.
Jeres dreng må gerne sove ude, selvom det er vinter, det bør dog være klar frost og ned til minus 10 grader. Du har dog ret i at det er uhensigtsmæssigt at stille ham ud i rigtig dårligt vejr, hvis vognen ikke kan stå i læ.. og derfor skal han naturligvis også kunne sove inde.
Nogle forældre vælger at tage barnevognen med ind og putte barnet i den indendøre. Det gør det muligt at bibeholde lysten til at sove i vogn, samtidig med at man som forældre så har muligehed for at vugge vognen lidt og på den måde holdet barnet sovende, ligesom man ville gøre hvis vognen stod ude.
Ellers er det jo et spørgsmål om at gøre sengen til et trygt og dejligt sted at sove og skabe et godt putteritual omkring det sted. Det er jo også her barnet skal sove om natten, så på den måde er det naturligt for barnet at sove der og vigtigt at barnet føler sig tryg ved det.
Børn skal jo lære at sengen er et trygt sted og forbinde det at skulle sove der med noget rart og det er naturligvis det man gør i andre lande - lærer sit barn fra starten at sengen er der, hvor man sover:o) Og så er der jo også lande, hvor barnet sover i hængekøje eller bliver båret i slynge og på den måde vugges barnet ikke i en vogn, men bliver alligevel vugget...:o)
Når din dreng vågner efter bare 35-45 minutter, så er det fordi han her skifter søvnfase. Nogle børn vil godt i løbet af formiddagen kunne nøjes med en lille kort lur på kun 45 minutter, efter at have sovet en god nattesøvn, vil det være helt normalt at børn på 5-6 måneder sover en kort formiddagslur. Tilgengæld sover de så ofte lidt længere lur over middag. Jeg tænker at du måske kunne forsøge at putte din dreng til formiddagslur inden døre, tage ham op, når han vågner der, give ham skemad, vand af kop, pludre lidt, skifte ham osv. og så putte ham i barnevogn over middag og køre ham en tur der.
Over middag er vejret jo ofte bedre, solen er kommet lidt mere frem og har fået lidt mere magt og de dage, hvor det så ikke er muligt at putte ham ude, så putter du ham i sengen igen ligesom om formiddagen.
Det vil være rigtig godt, hvis du begynder at give ham skemad to gange dagligt og nu forsøger med lidt grøntsagsmos, så han får lidt anden smagsoplevelse. Det vil også være fornuftigt at du forsøger at følge en nogenlunde fast plan for dagen, da det giver lidt mere overblik og samtidig gør, at du netop ikke forsøger at få ham til at sove hele tiden, men måske finder frem til en rutine, hvor han puttes når han har behov. Derudover vil det at få mad på nogenlunde samme tid på dagen også være med til at give en rutine, som giver ham en idé om, hvad der skal ske og dermed også gør ham lidt interesseret i skemaden igen.
Omkring 6 måneders alderen vil du kunne begynde med meget mere forskellig grød og grøntsager, give ham brødskorper, agurke stænger og lignende i hånden og på den måde får han også lidt fornyet interesse for skemaden. Lige nu skal han naturligvis blive helt rask igen, inden han atter synes det er vældig interessant at spise:o)
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Formiddag 9.30: Amning og puttes til formiddagslur, sover måske kun 45 minutter, hvis han virker glad og frisk, så tag ham op.
Kan så her efter formiddagsluren tilbydes lidt grød af ris, majs, hirse, evt. med lidt frugtmos af f.eks. æble og pære, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 og sover her en længere lur
Eftermiddag 16: Ammes
Evt powernap
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos af gulerod, kartoffel, blomkål, broccoli, squash, ærter, majs... Vand af kop
Ammes og puttes til natten 19-19.30
Sen aften 23-24: Ammes inden du selv går i seng, spiser evt. i søvn og kan måske godt sove til næste morgen tidlig. Lige i øjeblikket skal han dog have lov til at spise lidt hyppigere både dag og nat, som du selv beskriver, fordi han efter sygdom har behov for at få sat mælkeproduktionen lidt ekstra op.
jeg håber at du hermed er hjulpet lidt videre og har fået lidt overblik over hvordan dagen kan se ud med en lur både inde og ude. Det er rigtig fint at du sikrer at der er luftet godt ud, at sove rummet er køligt, at du forsøger at skabe ro og tryghed ved sengehimmel osv. Fortsæt endelig med det, det er i den rigtige retning.
Fortsat god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske