Svar: Sove selv - 5 mdr.
6. november 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Mor
Da din datter kun er 5 måneder gammel, så synes jeg det du fortæller lyder helt okay. Jeg ser det ikke problematisk at du skal ligge dig med jeres lille pige og amme hende, når hun skal sove. Det er rigtig godt, at du om dagen kan amme hende, putte hende i barnevogn og få hende til at sove ved at køre hende en tur, men om aftenen, hvor hun er ekstra træt og har behov for hjælp til at koble fra, lukke ned for alle dagens oplevelser osv. give slip på dagen - så er det rigtig fint at du lægger dig med hende og hun så falder i søvn ved at blive ammet.
Hvis du gerne vil at far kan tage over, så vil alternativet til amning om aftenen være en flaske og det kan I naturligvis overveje. Flasken vil hun kunne få endten i stuen, i egen seng, i fars arme eller hvad I nu finder ud af virker, men det at blive holdt og få lidt at spise inden sengetid, er et helt naturligt behov for din datters alder og hun skal nok på sigt lære at falde i søvn uden dette.
Det er naturligvis problematisk at du selv falder i søvn og jeg tænker her at du må forsøge at få sovet lidt om dagen, så du ikke er så træt om aftenen og så må du også forsøge at lirke brystvorten ud af munden på din datter - både for at stoppe amningen inden hun sover dybt (det er en del i det at lære at sove uden brystet) men også for at du selv kan vende tilbage til far og ikke falder i søvn.
Så mit råd er altså at I overvejer at forsøge med en flaske, så far kan tage mere over og så den kan blive en del af putteritualet fremover...
Hvad tænker du om det?
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske