Brev:
Når far gerne vil putte
29. oktober 2007
Alder:
4 mdr.
Når far gerne vil putte
Hej
Jeg har flere gange haft gavn af dine svar til andre forældre, men nu må jeg selv til tasterne og have råd af dig.
Vi har en sund og dejlig dreng Sebastian på 4 måneder. Vi har dog lidt udfordringer mht når han skal lægges i seng af far og at han vågner ofte hver nat.
Min mand er selvstændig og har kontor hjemme, og derfor har han og vores søn stor glæde af hinanden i løbet af dagen. Vi har hele tiden gjort meget ud af, at vi begge skulle kunne lægge Sebastian i seng - både fordi vi finder det fornuftigt, men også fordi jeg gerne vil arbejde 3-4 timer om aftenen et par gange om ugen, og da tager jeg afsted førend han bliver puttet.
Sebastian bliver træt omkring kl 18.30, så da får han nattøj på og vi lægger ham i seng på følgende måde alt afhængig af om det er mig eller min mand som putter ham; Jeg sidder med ham i armene i det næsten mørke soveværelse og vugger ham uden at amme ham indtil han næsten er faldet helt hen, og så lægger jeg ham over i hans seng. Nogle gange vågner han med det samme, og så prøver jeg at vugge ham til ro ved at lægge en hånd på brystet af ham og måske give ham en sut (som han ikke altid er ret glad for) eller han kommer op i armene igen. Det kan nogle gange tage op til 3 kvarter/1 time i alt at få ham til at sove. Lang tid synes jeg, men det er måske meget normalt. Men han græder næsten aldrig eller skriger.
Dét gør han så til gengæld når min mand lægger ham i seng! Han kan skrige i vilden sky i 20 min. og selvom vi ikke er meget for at give op, så må jeg tage over indimellem og vugge ham til ro. Er der noget min mand og Sebastian kan gøre for at undgå de hårde skrigeture? Eller må jeg droppe mit aftenarbejde og lægge ham i seng hver aften? Det vil jeg naturligvis gerne gøre, hvis det er nødvendigt!
En endnu større udfordring for især mig er at Sebastian altid er vågnet ofte om natten for at spise, og nu er det ved at tære på mine kræfter.
Hans soverytme ser nogenlunde sådan ud:
I seng kl. ca 18.30 og så sover han måske ca. 19.15
Vågner han ca. 22-23 og vil spise.
Vågner derefter med ca. 2½-3 times interval og spiser ca. 15 min. De første ca 6 min. med stor ihærdighed og derefter med noget mindre.
Står op kl. ca 06.30-07
Sover ude kl. ca. 09 i en time
Nogle gange en powernap kl. ca 11.30
Sover ude kl. ca 13-14 i en time
Ofte en powernap kl. 17.
Jeg er den sidste måneds tid blevet meget bedre til at skelne mellem om det er fordi han er sulten, når han vågner om natten eller om han bare skal have lidt trøst. Så hvis han vågner med kort interval, så står min mand op og går rundt med ham et kort øjeblik indtil han er faldet til ro igen.
Nu kan jeg læse i nogle af dine svar, at man godt kan begynde med vælling ved 4 måneders alderen. Kunne det mon hjælpe?
Jeg ser frem til dit svar.
Med venlig hilsen Maj