Svar: Skal vi lære ham at sove
29. oktober 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Julia
Jeg ville ønske der fandtes en opskriftsbog, hvor man kunne læse præcis, hvordan man skulle gøre - men en sådan findes ikke og det handler naturligvis om at man ikke kan sige at en metode er den helt rigtige. Børn er jo forskellige og har forskelligt temperament, nogle er mere forsigtede og har brug for ekstra meget nærhed, hvor andre er tør lidt mere og ikke har brug for samme form for kontakt. Derudover udvikler børn sig jo hele tiden og det betyder at det som virker i en periode, ja det virker pludselig ikke i næste - simpelthen fordi barnet hele tiden ændrer sig, udvikles og derfor må man jævnligt forsøge sig lidt frem.
Når jeg anbefaler at man svøber sit barn, så er det netop for at undgå at han spjætter med arme og ben, når han vågner efter 30 minutter, for disse spjæt vågner han ved. Spjættende opstår netop der hvor han skifter søvnfase, du kender det også fra dig selv, lige der, hvor man er ved at falde i søvn, så spjætter kroppen, som om at man er ved at falde. Dette ser man også tit hos børn og her er det deres moro-refleks som går igang, de bliver forskrækkede og vågner og kan ikke finde roen igen.
Netop ved at svøbe barnet, så hjælper man det til at holde fysisk sammen på sig selv og dermed finde roen. Det er det samme I gør, når I oplever at han spjætter i jeres favn, så holder I ham, vugger ham lidt og får ham på den måde videre til næste søvnfase inden han vågner helt op. Ved at putte ham svøbt og så stå ved ham, holde hånden på hans lille kroppe, så han kan fornemme tyngden af jeres hænder, vugge ham lidt imens han ligger ned, kan I hjælpe ham videre over i søvnfasen.
Nogle gange er det nødvendigt at give barnet lidt at drikke igen for at få det til at sove videre, altså tage barnet op og give det bryst en ekstra gang og så atter putte ned i liften. Andre gange er det fint bare at give sutten.
Det er en god idé at lære børn at sove længere en ½ timer af gangen, da søvnen er vigtig for deres trivsel generelt. Det vil være godt, hvis jeres dreng kunne tage bare en lidt længere lur i løbet af dagen. Med den alder han har nu, har han behov for at sove ca 3 gange i løbet af dagen og hvis den ene af disse lure kun være en længere lur, så ville det være guld værd for jer alle. Da børn ofte sover godt i en barnevogn der triller, vil det derfor være en god idé at trille en tur med ham dagligt på nogen lunde samme tid, så hans krop stille og roligt vender sig til at sove et lidt længere stræk der.
Det kan på den måde godt svare sig at satse på at man ved at putte på en bestemt måde, til nogenlunde samme tid, fyldt godt op i maven med mælk, sut og sutteklud, svøbt osv. kan lære ham at sove et lidt længere stræk og på den måde få en lidt bedre søvnrymte.
Hos nogle børn vil det komme af sig selv i takt med at de bliver ældre, begynder at spise mere mad, bruger sig selv mere fysisk osv. Hos andre børn skal man som forældre hjælpe barnet rigtig meget med at finde ro og overgive sig til søvnen. Ingen fast regel desværre. Men igen en balance, fordi han jo også skal have lov til at være vågen, snakke, bruge sig selv osv. Man kan meget hurtigt blive så forhippet på den søvn, at det fylder det hele og man næsten helt glemmer at slappe af og nyde den lille størrelse man har fået...
Derfor er der ingen idé i at trave gade op og gade ned med et grædende barn, som absolut ikke vil sove. Det er synd får både barn og forældre og et sådan barn skal man naturligvis tage op og berolige, trøste osv. Men stadigvæk godt at forsøge, så barnet stille og roligt lærer at sove og forbinder det at falde i søvn med noget rart.
Så ja, det giver mening at lære ham gode sovevaner - en gang imellem kræver det nærhed og fysisk kontakt med jer og det er helt okay, men en gang imellem vil det også være vigtigt at I forsøger at lære ham at sove selv og føle sig tryg ved dette. Jeres dreng bliver tungere og tungere og dermed sværere at gå rundt med og vugge - det er derfor en meget god idé at lære ham at sove trygt og godt i sin vugge, sin lift, sin barnevogn og sin seng...:o)
Håber at mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske