Brev:
Skal vi lære ham at sove
29. oktober 2007
Alder:
3 mdr.
Skal vi lære ham at sove
Hej
Jeg har skrevet til dig før ang. amning og søvn mv, nu har jeg lige et spørgsmål mere, jeg er i tvivl om vi griber det rigtigt an:
Vores søn sover (stadig) kun i favn når han sover om dagen. Han kan godt ligge og sove for sig selv i sin slyngevugge eller ved siden af mig på sofaen, men så er det garanteret at han vågner efter ½ time til 40 minutter uden at jeg kan få ham til at sove videre. Hvis han sover i favn kan jeg nogen gange få ham til at sove videre, andre gange er der ingen ting som hjælper, og så bliver han mega pylret i løbet af dagen fordi han bliver overtræt.
Mit spørgsmål går på: Giver det mening at begynde at forsøge at få ham til at sove mere for sig selv, og kan han på den måde lære at gå fra en søvnfase til en anden uden at vågne, eller skal vi fortsætte som nu med at gøre alle mulige krumspring for at få ham til at sove længere lure og satse på at det vil få ham til at få en bedre søvnrytme, og så udskyde projekt "sove for sig selv" til han er begyndt at få lettere ved at sove længere? Og kommer det af sig selv det med de længere lure, eller er det noget vi på en eller anden måde skal lære ham??
Jeg er simpelthen i tvivl om det vi gør giver nogen mening. Vil det virke efterhånden? Eller kan vi ikke undgå en periode med "kamp" for at få ham til begge dele? Hvad kan man forvente af en baby på 3 måneder og hvordan griber vi det an?
Han er ellers en tryg dreng, og kan godt lide at ligge på sit legetæppe for sig selv i løbet af dagen, og vi er i øvrig meget opmærksomme på at opfylde hans trygheds og kontaktbehov og at lade ham udvide sin tryghedsradius i sit eget tempo - måske er vi for pylrede omkring det?
Jeg synes nu at det hidtil har virket meget godt, og han kan jo netop også sove for sig selv den der første halve time, men så begynder han at spjætte, og når han er på arm er det nemmere at vugge ham i søvn igen hvor det i vuggen er lig med umuligt... Altså, jeg er i syv sind, al input modtages med glæde
Med venlig hilsen
Julia