Brev:
Begynde på grød?
13. september 2007
Alder:
4 mdr.
Begynde på grød?
Hej Helen
Jeg er mor til Rasmus på 4 mdr. og 1 uge. Han er en glad dreng på 6,5 kg og 63 cm høj, så altså en dejlig lille basse.
Forrige uge havde jeg besøg af hans sundhedsplejerske og nu er det jo ikke for at få dig til at gå i mod hende, men blot for at få et råd.
Jeg fortalte hende at Rasmus er begyndt at interessere sig for hvad vi andre sidder og spiser og at han en enkelt gang havde fået 2-3 tsk. fulde majsgrød og han kunne lide det.
Hun synes dog, jeg skulle vente til han er 5 mdr og jeg blot skulle fortsætte med MME.
I går var jeg så i mødregruppe, hvor de andre med børn på samme alder og omkring samme størrelse sagde, at de havde fået grønt lys til at starte op med grød af samme sp, så da jeg kommer hjem prøver jeg det igen og han tager grøden så ivrigt, at han ligefrem selv tager min hånd og stopper skeen i munden :)..
Bør jeg stadig vente eller skal jeg lytte til min intuition og starte stille og roligt op med et par tsk fulde dagligt.
Min SP har bedt mig vente med frugtmos til han har vænnet sig til kartofler og det råd vil jeg følge.
Hvis jeg begynder på grød, hvornår på dagen er så bedst? Jeg regner jo med, at han skal have grønsagsmos om aften, når han er 5-6 mdr. gammel; så er det bedst med grød, morgen eller middag?
Jeg synes ikke rigtig han har nogen fast rytme. Han har indtil nu faldet i søvn mellen 20 og 21.00 og så kunnet sove til..kl 2.30 eller 5.00, men på det sidste er han faldet i søvn allerede kl 19.00 og vågner så igen kl 22.30..om dagen er det lidt forskelligt. Kan han være på vej ind i en ny rytme? Evt. fordi jeg er gået over til flaske?
Jeg ville gerne have ammet længere, men Rasmus begyndte at afvise mit bryst og jeg prøvede at sætte produktionen op, ved at ligge til ofte og dobbelt amme et par dage, men SP synes det var på tide at stoppe, da jeg stressede mig selv, med et spædbarn, et ADHD+Tourette barn på 8 år og så med en mand, der ofte er væk flere dage pga arbejde. Derudover taber jeg mig ved at amme og er i forvejen undervægtig. Men kan jeg holde mælken lidt ved lige ved at malke ud et par gange dagligt? Rasmus vil slet ikke tage brystet. Eller skal jeg bare acceptere at det var det?
Pyh, det var vist flere spørgsmål end jeg havde regnet med. Håber du kan finde rundt i det.
Med venlig hilsen
Mor til Rasmus