Svar: Mange store omvæltninger
10. september 2007
Alder:
2 år
Hej med dig
Tillykke med de to år til Freja, håber I får en fantastisk dejlig dag. Og også tillykke med at du er gravid og at I får en lillebror til november og naturligvis også tillykke med at I har fundet jer et nyt sted at bo, så der er plads til jer alle:o)
Du har ret i at der sker rigtig mange ting på en gang og at det vil være en stor omvæltning for Freja som jo stadig bare er en lille pige og det kan være svært at vide, hvad der vil være det bedste for hende.
Nogle gange sker tingene bare sådan og man kan jo ikke planlægge sig ud af det hele og derfor må I forsøge at gøre det bedste ud fra den situation I nu er i.
Du skitserer ligesom to muligheder, hvor den ene er at holde hende hjemme og starte ny institution i januar og den anden er at starte dagpleje.
Det er jo to vidt forskellige ting og jeg tænker om I ved at der er plads. Har I en vuggestueplads fra 1 januar i den nye kommune eller? Og hvordan kommer dagplejen ind i billedet?
Min umiddelbare tanke er at så få skift som muligt er vigtigst for Freja og at skulle være i dagpleje midlertidigt for så senere skifte til institution, synes jeg ikke er optimalt, når hun i forvejen skal opleve så mange skift. Samtidig så har hun jo gået i vuggestue før og kender ligesom til det miljø og det vil måske derfor gøre skiftet lettere for hende, når det er et skift fra vuggestue til vuggestue.
Hvorvidt I skal beholde hende hjemme afhænger meget af, hvordan I har det bedst. Hvis du kan overskue at have hende hjemme hele december sammen med en lille ny, som også kommer til at kræve dig meget, så synes jeg bestemt at det er en fordel, igen fordi Freja så ikke skal skifte mere end højst nødvendigt. Har far barsel nogen af ugerne så han kan være lidt på Freja en gang imellem, eller er det kun dig?
Var det muligt at hun kunne få institutionsplads i vuggestuen allerede fra december, så I kunne komme forbi der og starte en gang imellem stille og roligt. Hun kunne deltage i deres julearrangementer, I kunne tage derop og klippe-klistre en dag, se på når de fejrer Lucia osv. så hun sammen med dig eller far fik en stille og rolig indkøring og vendte sig til det nye sted. Hvis I ikke kan få plads før 1 januar, så kan du jo ringe til institutionen og spørge om I må komme forbi et par timer en gang imellem i december, når de har noget på programmet.
Så mit råd er altså at I sørger for at Freja ikke får flere skift end højst nødvendigt, at hun starter i institutionen, når I kan få plads og at midlertidig dagpleje ikke umiddelbart er nogen god løsning for jer.
Med hensyn til lægebesøg, så er mange børn rigtig bange for læger og det kan I Frejas tilfælde naturligvis godt hænge sammen med at hun som lille var indlagt og meget syg. Det er jo begrænset hvor meget I kan forklare hende med den alder hun har og det bedste I egentlig kan gøre er at betrygge hende, vise hende og med ord sige til hende at I passer på hende og er der for hende.
Det er meget vigtigt at I tager det stille og roligt, hun spejler sig i jer og hvis hun oplever at I frygter hvad der nu vil ske, så bliver hun først urolig. Jo mere rolige I er, jo bedre er det.
Det er meget vigtigt at I kan rumme hendes følelser. Det betyder at I/du kan bære at hun er ked af det, bange, frustreret ligesåvel som du kan bære når hun er glad og sjov. Du skal kunne klare det uden at ville ændre på det og uden at tage det personligt.
Det betyder med andre ord at det er meget vigtigt at du ikke siger til hende "hold nu op med at være hysterisk", "lad nu være med at være så bange" eller hvad man nu kan komme til at sige, når man står der, men at du i stedet bekræfter overfor hende at det er okay at hun har det som hun har det "Det er okay Freja, mor er lige her, mor passer på dig", så hun kan hører at du forstår det og at du gerne vil hjælpe hende.
I må se hvad der sker på fredag. Det vil være rigtig godt, hvis hun kan få et emla-plaster på hånden, så det ikke gør ondt, hvis og når de lægger drop på hende. Tal med dem om det. Fortæl at hun er rigtig bange for læger og at det er vigtigt at de tager så meget hensyn som overhovedet muligt.
Krydser fingre for det bedste, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske