Svar: Hvorfor sover min søn ikke ud?
28. januar 2004
Alder:
6 mdr.
Kære trætte Mor
Jeg tror bestemt ikke at du gør noget forkert, men børns søvnvaner er jo forskellige og nogle sover meget og andre lidt.
Jeg kan godt forstå at du synes det ville være dejligt hvis han ville sove 2-3 timer om dagen; men umiddelbart vil jeg give din sundhedsplejerske ret,- at når han sover 12 timer i træk om natten, så er det begrænset, hvor meget du kan forlange at han også sover om dagen. Man kan jo ikke få det hele:o)
Du skriver at han er knap 6 mdr. og får flaske. Er han begyndt at få lidt grød? Måske skulle du prøve at give ham lidt skemad om dagen og se om det har nogen anden virkning på ham. Du kan evt. begynde med lidt risgrød eller majsgrød.
Hvis han sover godt, når du kører med ham i barnevognen kan du også putte ham i den og køre ham en tur hver dag, f.eks. ved frokost tid og se så om det kan få ham til at sove lidt længere. Men hvis han sover om dagen er det ikke sikkert at han så falder om kuld kl 19, men derimod rykker tiden om aftenen til kl 20-21.
Det er meget fint at du er så opmærksom på hvornår han viser træthed og putter ham i forhold til det. Men du skal være opmærksom på at børn jo drømmer meget og godt kan vågne op, være grædende og urolige og så stadig væk sove videre. Hvad sker der, hvis du lader ham ligge og ikke tager ham op med det samme, eller hvis du hjælper ham om på siden og putter ham igen? Nogle børn har brug for hjælp til at finde ro.
Selv om han skal stimuleres godt i løbet af dagen og skal opleve en masse, så er det vigtigt ikke at tumle for meget omkring lige før du vil have ham til at sove. Han kan godt blive ekstra energisk af at blive tumlet med og derfor have svært ved at finde roen kort efter.
Prøv at acceptere at han måske ikke sover så meget om dagen, men derimod sover godt om natten. Lad være med at gøre det til en kamp at få ham til at sove. Som du selv skriver så er der ingen idé i at kæmpe i 1-1½ time og han så sover i ½.
Håber at noget af ovenstående vil hjælpe jer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske