Brev:
Hvorfor sover min søn ikke ud?
28. januar 2004
Alder:
6 mdr.
Hvorfor sover min søn ikke ud?
Hej
Jeg har en søn på knap 6 mdr. Han har siden sin fødsel sovet igennem om natten. Det er jeg meget taknemmelig for, da jeg ved mange andre ikke gør.
Nu er problemet så, at han ikke sover særlig længe om dagen, ½ time om formiddagen, knap 40 min til middag (hvis jeg er heldig at få ham lagt), og 1½ time eftermiddag. Min sundhedsplejerske siger, jeg ikke kan forvente han sover mere, når han sover så meget om natten (fra ca. 19.00-07.00), og det er måske også rigtigt, men hvorfor er han så så træt og pylret det meste af dagen?
Han kan efter en lur vågne op og efter 10 min. begynde at gabe og gnide sig i øjnene, ligesom om han ikke får sovet ud. Men hvorfor vågner han så op, hvis han er mere træt?
Han sover ikke ude i barnevognen, det har han aldrig villet. Får jeg ham dog med lidt held puttet i vognen sover han max 15 min., så jeg tager hellere chancen i hans egen seng, hvor han sover lidt længere. Han er glad nok for sin barnevogn, og kan godt sove i den når vi går tur, bare så længe den er i bevægelse.
Hans far er rigtig god til ham, leger og snakker med ham, så han får samvær fra os begge to.
Hver dag er en kamp for at få ham til at sove, for han vil død og pine bare ikke give sig. Det bliver hårdt i længden når man skal bruge ½-1 time på at få ham til at sove og så sover han kun 30 min. Det kan ikke være sult, for han siger mange gange selv nej til flasken, også når han vågner op igen er der ingen sult.
Sjovt nok er det ikke om aftenen han er svær at lægge til ro, men alle de andre tidspunkter på dagen. Vi har aldrig prøvet at putte ham med mindre han selv viser træthed (gaben, gniden i øjene).
Jeg ville ønske han kunne sove 2-3 timer i træk, for han er så dejlig når han er udhvilet (ses tydelig om morgenen). Han har altid været et hængetræ, men det skulle jo egentlig ikke have noget at gøre med hans søvn problemer.
Hvad kan jeg gøre? Eller gør jeg mon noget forkert? Normalt sover man jo til man er udhvilet, hvorfor så ikke min søn?
Det må heller ikke være særlig tilfredsstillende for ham altid at være træt...
Håber og venter spændt på hjælp....
Venlig hilsen
Den trætte Mor