Afføring ved amning

20. august 2007

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Afføring ved amning

Kære Helen,

Emil er 4 mdr og jeg ammer ham 100%.

Fra han blev født og cirka en måned frem, havde han afføring dagligt. Så ændrede det sig lige pludselig, ja faktisk samtidig med at jeg fik min første menstruation. Så gik der en uge før han havde afføring.

Det har ofte generet ham og jeg har måttet hjælpe ham. Jeg har givet ham mavemassage, lavet cykle-ben-øvelser men har også måtte bruge et termometer med vaseline nogle gange (det hjalp men jeg bryder mig ikke om det). Senest har jeg købt det her flydende laktulose på apoteket (anbefalet af min sp) men jeg synes ikke rigtigt det virker på ham. Jeg har forsøgt mig med 2-3 ml to gange dagligt.

Nu er der gået 9 dage siden han sidst kom af med noget. Denne gang virker han ikke synderlig generet af det, bliver godt nok ret urolig når jeg ammer ham og hans prutter lugter rigtig fælt!

Folk har givet mig en masse råd, så som ekstra væske (grundet at ”min mælk måske var for tyk eller koncentreret), prøve modermælkserstatning eller begynde at give ham ...

Annonce

... mos/grød for at få gang i maven. Jeg har ikke forsøgt mig med andet end jeg tidligere skrev. Selvom det da kribler i mig for at begynde at give ham lidt skemad, så er jeg meget i tvivl pga hans manglende afføring.

Jeg ved godt at der snildt kan gå op til 10 dage og det stadig er normalt for en baby der udelukket bliver ammet. Men når han så endelig kommer af med sin afføring, så står det bogstaveligt talt ud i stråler og han bliver ked af det. Det virker ikke rart for ham at kun kunne komme af med så meget så sjældent.

Han er som sagt 4 mdr gammel, vejede 6,3 kg og målte 65 cm for ca 14 dage siden og min sp siger han har taget fint på (fødselsvægten var ca 3400gram).

Hvad skal jeg være opmærksom på? Skal jeg gøre noget?

Et sidespørgsmål; jeg ammer bedst på mit ene bryst. Det andet virker slapt, er kun fyldt tidlig på morgenen og han lader til at foretrække det som jeg ikke har problemer med. Det har sikkert resulteret i at produktionen er dårligt i brystet? Hvad kan jeg gøre dér?

Mange hilsner
Trine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.