Svar: Afføring ved amning

20. august 2007

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Trine

Det er helt normalt at der i begyndelsen er afføring hos barnet hver gang man ammer, men din drengs tarmsystem modnes hele tiden lidt efter lidt og i takt med dette ændres afføringsmønsteret også.

Når man ammer så er der næsten ingen affaldsstoffer i mælken og barnet optager stort set det hele. Det er jo rigtig godt, men det betyder at der nogle gange kan gå rigtig lang tid imellem at barnet har afføring.

Dette er ofte helt ukompliceret, men nogle gange gør det at barnet får rigtig ondt i maven, græder rigtig meget, vil ikke rigtig spise og i det hele taget virker til at have det skidt med det og når så afføringen er kommet ud, så er der ro på og barnet er atter velbefindende.

I sådanne situationer er det en god idé at give lidt laktulose og du må faktisk gerne give din dreng lidt mere end du gør. Nogle børn profiterer af at få to gange dagligt, andre har større effekt, hvis de får det en gang dagligt. Der sker ikke noget ved at du prøver at give din dreng f.eks. 5 ml på en gang og ser om det vil have effekt og gøre at han kommer af med den afføring som står og generer ham.

At give ham modermælkserstatning synes jeg umiddelbart ikke at der er grund til. Det lyder som om du har fint med mælk til ham og han tager fint på med din mælk, han lyder ...

Annonce

... ikke til på den måde at mangle mælk. Derudover så indeholder mme flere affaldsstoffer og gør faktisk at en del børn får forstoppelse, når de får erstatning og det har din dreng jo ikke behov for.

Når du oplever at din dreng begynder at få behov for mere mad, så kan du begynde med lidt grød. Start med 4-5 tsk og følg efter med en amning, så du er med til at holde maven igang via modermælken.

Med hensyn til din amning og forskel på brysterne, så er dette også helt normalt. Ofte har barnet en favoritside, og dier derfor hellere der, hvorfor der også stimuleres til mere mælk på den ene side.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du kan snyde din dreng ved at starte med at lægge ham til den gode side og så flytte ham lidt så han bliver liggende på sin samme side, men bare flyttes til siden og så lægges til i tvillingestilling på det bryst, som han ikke er så glad for. Jo mere du lægger til jo mere mælk vil du producere.

Hvis det ikke rigtig lykkes for dig at få gang i det andet bryst, så kan han sagtens trives med mælk fra det ene bryst. Det gør tvillinger jo f.eks. også, så en side kan sagtens levere mælk nok til et barn. Men jeg synes da du skal forsøge at lægge mere til og snyde ham lidt ved at bruge tvillingestillingen på den side, som han ikke er så glad for:o)

Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet