Brev:
Ammegigt og ændret sovevane ved skemad
16. juni 2007
Alder:
5 mdr.
Ammegigt og ændret sovevane ved skemad
Kære Helen
Vores søn er nu 5 måneder og har fået skemad i to uger, da han rakte ud efter vores mad og fulgte den meget intenst. Det går rigtig godt. Han bliver stadig ammet. Han spiser ca. en spiseskefuld majs/risgrød med 2-3 isterninger æblemos i med stor lyst 2-3 gange om dagen. Til aften får han en stor skefuld kartoffel/gulerodsmos som han også bare kører ned. Han drikker vand af glas til maden og af en flaske med tud i løbet af dagen, når jeg har ham med ude. Vi bor i Mellemøsten og her er 35-40 grader nu.
Han bliver puttet kl 18-18.30 og sover nu til midnat, hvor jeg ammer ham. Herefter sover han nogle gang videre til ca. kl 6. Andre nætter vågner han hver time som om han lige skal vide, at vi er der. Han skriger ikke, men brokker sig bare lidt. I nat lagde han sig til at sove straks jeg tog ham op og sad lidt med ham, da min mand skiftede ham og da jeg lagde ham i vores seng. Derudover blev han også ammet en gang. Så vi har haft ham 4-5 gange efter midnat. Jeg tænker på om han måske bare er lidt tryghedssøgende efter al den skemad væk fra mig. Og om han måske bare er tørstig og skal have vand.
Jeg har haft nogle dage hvor han endelig tog 1½ time formiddagslur. Men nu er han tilbage på sine 45 min 3-4 gange om dagen. Han er en rigtig glad og aktiv dreng, der vejer 8½ kg.
Jeg skal også lige høre om frekvensen af afføring også kan ændres, når man går over til skemad. Da han blev ammet fuldt ud havde han afføring hver dag. Nu kan der godt gå 2-3 dage.
Endelig skal jeg høre dig om der er noget der hedder "ammegigt"? Jeg er øm i alle led og specielt i fødderne, når jeg skal ud af sengen. En venide har sagt at det nok er ammegigt - som jeg aldrig har hørt om. Jeg har selv tænkt på om det kan skyldes vores gulv, da det er marmor og fliser og jo altså meget hårdt at gå på i forhold til trægulve i Danmark.
Vi står for at skulle 8 uger til Danmark, hvilket vi alle ser frem til. Men det gør også at jeg ikke vil bruge alt for meget energi på min søns sovevaner, da de jo nok ændres lidt i Danmark, hvor vi kan gå tur udenfor :-) Men jeg vil høre dig om jeg skal give ham lidt vand om natten og så ellers bare tage ham over i vores seng. Det er tilsyneladende det han har brug for og ikke en ammetår.
Tak for en god brevkasse,
Kærlig hilsen Tina