Svar: Det store problem er søvnen
6. april 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Anne
Børn er jo meget forskellige, men ud fra en gennemsnitlig betragtning, så vil børn i 7 måneders alderen ofte have behov for at sove 2 lure dagligt, af en varighed på måske 3-4 timer, om natten sover de 10 timer og en gennemsnitlig søvn ligger således på ca 14 timer.
Jeres dreng puttes omkring 19.30 og står op omkring kl. 07. Det vil sige 11½ times nattesøvn, om dagen sover han sammenlagt ca 2-2½ time og ialt får han altså ca 14 timers søvn i døgnet og det er hvad du kan forvente i forhold til hans alder.
Jeg skriver dette fordi jeg tænker at det er vigtigt for at du 'kan leve med det' at vide at din dreng faktisk sover okay. Så du behøver ikke bruge hele dagen på at få ham til at sove mere, det får du ham sikkert ikke til - det skaber kun mere og mere frustration.
Når det er sagt, så tænker jeg dog at din dreng jo lyder til at have behov for rigtig meget nærhed og tryghed. Han har rigtig svært ved at ligge for sig selv og har brug for at vide at du er lige i nærheden. Jeg tænker dog at det må være uholdbart i længden at mor og dreng sover sammen og at I stille og roligt skal prøve at lave nye vaner.
Ville det f.eks. være muligt at du kunne sidde ved siden af din dreng, kærtegne ham blidt, vugge ham, synge en sang for ham osv. imens han ligger ved siden af dig? I kan sagtens starte med det i jeres seng, som du gør nu og så stille og roligt i takt med at han kan finde trygheden ved dette, så prøve at overføre det samme ritual til hans eget værelse.
Det kunne godt lyde som om at jeres dreng er igang med separationsfasen og derfor har ekstra meget behov for at vide at I er der for ham. Han har brug for at se jer, for at vide at I er der og derfor 'kalder han' på jer. Det er således rigtig fint at I kommer og beroliger ham og hjælper ham med at sove videre.
Alle dagens oplevelser skal bearbejdes i drømme og det er helt naturligt at jeres lille dreng sover mere uroligt, nu hvor han oplever mere og verden er blevet større.
Nogle gange så må man hjælpe disse meget opsøgende og nysgerrige børn med at få stimuleret deres nysgerrighed samtidig med at de f.eks. skal sove. Det kan I meget fint gøre om dagen ved at køre ham i barnevognen, som I også allerede forsøger. Men jeg tænker at I skal prøve at lade ham sidde op i vognen, starte med at følge lidt med, lade ham opleve og suge til sig og når I så kan se at han begynder at blive træt, at han har fået indtryk nok, så lægger du ham ned og hjælper ham med at blive puttet og sove videre. Denne metode hjælper nogle gange barnet til at sove lidt længere og det er bestemt et forsøg værd hos jer.
Til gengæld vil han, hvis dette hjælper ham om dagen, så have behov for måske at komme lidt senere i seng. Mere søvn om dagen vil naturligt spille ind på søvnbehovet om aftenen/natten. Men det burde jo ikke dreje sig om mere end f.eks. en times tid.
Det lyder som om at jeres dreng har svært ved at komme videre i søvnen, når han skifter søvnfase og dette kan fint hænge sammen med hans alder og det at han drømmer. Min tanke er at hvis I ved ovenstående metode kan lære ham det om dagen, så vil I sandsynligvis også kunne se det ændre sig om aftenen og natten. Tingene hænger jo sammen. Man skal bare altid vurdere, hvilke 'kampe man skal kæmpe' og om man egentlig risikerer at ødelægge noget som fungerer okay.
For mig at se har I altså 3 ting I skal overveje. Det ene er i forhold til hans søvnbehov - han behøver egentlig ikke at sove mere end han gør. Hvis I vil ændre på hans søvn om dagen, så han sover mere der, så vil det således betyde en ændring for tidspunktet han sover om aftenen. Eller måske (i værste fald) at han vågner tidligere om morgenen...
I skal også overveje om I kan hjælpe ham til at sove på anden vis, så han ikke længere behøver være i favn og helt tæt, men kan lære at sove med jer siddende ved siden af, så han lærer at føle sig tryg ved at vide at I er der.
Og så skal I overveje om I kan lære ham at komme videre i søvnen, når han skifter søvnfase. Det kan fint være ved at trille ham lidt i barnevognen, men I kan også prøve om det vil gøre en forskel at I starter med at lade ham sidde og se ud, opleve og undersøge og så først putte ham, når han viser han er rigtig træt og har fået fulgt nok med i verden omkring ham:o)
Håber meget at I kan bruge mine tanker lidt videre. Og angående tænder, så kan disse være lang tid undervejs hvor de godt kan irritere. Det er dog ofte lige der, hvor de går igennem huden at børnene får ondt. Og ondt i ørerne - det kan godt være han har det, som regel vil børnene så også vægre sig mod at ligge ned i løbet af dagen, så hvis han gerne vil ligge og lege på sit legetæppe på gulvet, så er det nok ikke det. Men der sker ikke noget ved at få ham tjekket.
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske