Brev:
Søvn og mad - 5 mdr.
13. februar 2007
Alder:
5 mdr.
Søvn og mad - 5 mdr.
Hej Helen
Jeg har en søn på knap 5 mdr. som lige er startet på skemad efter aftale med sundhedsplejersken for en uge siden. (bliver ellers kun ammet).
Vi startede, da han siden jul er begyndt at sove kortere og kortere intervaller. Desuden var hans vægtkurve begyndt at flade ud, og han viste stor interesse for vores mad. Vi startede med majsmelsgrød og allerede første aften spiste han en halv dl. Sundhedsplejersken havde sagt, at han skulle have så meget som han havde lyst til. Siden igår er vi begyndt med kartoffelmos og idag valgte vi at stoppe, da han havde spist over halvanden dl. De andre dage har han selv fået lov til at sige stop, men var simpelthen bange for om hans mave kan holde til det? Indtil nu har der dog ikke været problemer.
Har læst at du til andre anbefaler to mindre skemåltider i stedet for et stort. Hvornår skal jeg starte på andet skemåltid? og skal jeg bare lade ham spise indtil han selv siger stop, selvom han kun har fået skemad i en uge?
Om natten er han nu nede på at spise cirka 3 gange (har været oppe på 5-6). Bør jeg være tilfreds med dette eller bør vi se om vi kan begrænse det mere. Tidligere spiste han kun to gange om natten. Er desuden begyndt ofte at vågne efter 45 min og græde både dag og nat. Nogle gange kan han hjælpes til at sove igen ved at give ham sutten eller trille med barnevognen (om dagen).
Har indtryk af, at det nogle gange er i søvne han græder og vågner ved dette. Bør vi prøve at hjælpe ham til at sove videre som vi gør nu eller skal vi se om han selv finder ud af det? Har svært ved at lade ham være, når han græder. Nogle gange virker det som om det er i søvne han græder, og så virker det at give ham sutten, men vil selvfølgelig helst ikke til at give ham en vane med at skulle have sutten regelmæssigt i løbet af natten?
De korte søvnperioder har også medført, at han nogle dage er ude at sove 4 gange i stedet for tre, og når han kun har sovet 45 min virker han stadig træt.
Håber du kan hjælpe med nogle gode råd.
Kærlig Hilsen
Birgitte