Svar: Vælling kl. 23?
28. december 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Signe
Jamen du er da velkommen til at brokke dig lidt her hos mig:o) Jeg må så også sige at han jo lyder til at være en rigtig dejlig dreng, men selvfølgelig har du også brug for at få sovet lidt:o) Og så må man jo sige at det er dejligt at det går så godt med skemaden, når han tidligere lignende en citron, når du nærmede dig med skeen:o) - Altså et fremskridt og dem skal du jo også huske at se...
Da han sover godt om dagen og tilsyneladende virkelig responderer godt på skemaden og den mæthed det giver i dagtimerne, så kunne det godt være en mulighed at forsøge med vælling til natten. Vælling er jo i princippet det samme som en tynd grød og det virker på nogen børn rigtig godt. Alt for meget mad om aftenen kan godt virke modsat, så barnet sover mere uroligt, men sådan som jeres plan for dagen ser ud, så kunne vælling være et forsøg værd.
Hvis du giver ham skemad sidst på eftermiddagen og så følger efter med flaske, når det passer og en flaske at sove på. Så kunne du jo godt give ham vælling kl. 23 og se om det kunne gøre at du slap for opvågningen kl. 01.
Jeg kan godt følge din tanke med at skære antallet af flasker ned, så han lærer at fylde sig mere op hver gang. Det er bare min erfaring at det er rigtig svært med børn, som har lært sig at spise mindre og hyppigere mængder - det er jo sådan han har lært sig at spise og det er skemaden, som vil være med til at ændre det, ikke så meget mælken. Der er også den risiko at hvis du skærer for meget ned om dagen, så begynder han først rigtigt at melde sig om aftenen og natten, fordi han her skal tage det han ikke har fået i dagtimerne og det er bestemt uhensigtsmæssigt.
Så mit råd er at du bibeholder de 2 gange skemad, giver flaske når han vågner af lur og evt inden han skal sove. Og så forsøger med vælling sen aften, for at se om det kan mætte ham lidt mere til natten. Det er synd at pille for meget ved hans søvn om dagen, men sove mere end 4 timer behøver han vel ikke her. Hvis han kan sove 5 timer i træk, så er det trods alt bedre for jer alle at de ligger fra kl. 23-04.
Rigtig meget held og lykke fortsat. Og som du selv er inde på så er tålmodighed en dyd og al den julevirak gør hellere ikke tingene nemmere. Rigtig godt nytår til jer alle:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske