Brev:
Vælling kl. 23?
28. december 2006
Alder:
4 mdr.
Vælling kl. 23?
Kære Helen
I mit sidste brev beskrev jeg hvorledes det kørte med vores 4 mdr gamle søn, som er overgået til flaske og lige opstartet mos. Han har jo vænnet sig til at "slat-spise" som du skrev efter en periode med for lidt mælk i brysterne. Nå, men meningen var så at fylde hans lille mave med mos, så han lærer at rumme lidt mere, så han kan sove bedre om natten (sover max 3 timer ad gangen).
Nu kører det virkelig for os med mosen. Han elsker både majsgrød og kartoffelmos og har lært at gabe helt op når skeen kommer. Det er bare på halvanden uge! Han spiser 1½ dl ad gangen og det er mig der stopper, ikke ham. Han får fast føde formiddag og eftermiddag. Vi har købt en sutteflaske med større hul (3 mdr), men han kan maksimalt tage 180 ml og det er når han er rigtig sulten, altså om morgenen og ca.1 time efter mos.
Problemet er at jeg er nok lidt utålmodig. Du sagde at tiden arbejder for os og det gør den helt sikkert, men jeg synes altså han bliver dårligere og dårligere til at sove. Ok, det har været juledage og ude af rutinen, men f.eks. igår kom han i seng kl.20, vågner og får flaske kl.23 (110 ml), vågner igen kl.1, sut, vågner kl.3, flaske (100 ml), kl 4.30 sut, kl.6 sut, kl 6.45 op. Han virker ikke specielt sulten efter midnat, men det går ikke bare at give ham sutten hele tiden. Jeg har ikke sovet så dårligt siden han var nyfødt og jeg tænker bare, hvornår lærer han det?
Skal vi prøve at skære antallet af flaskemåltider ned, så han på den måde lærer at spise mere ad gangen?
Skal vi vække ham om dagen, selvom dagrytmen, med formiddags-, middags- og eftermiddagslur fungerer rigtigt godt (han sover sammenlagt 4-5 timer)?
Kan vi prøve at give ham vælling kl.23?
Det er også kun til dig jeg kan brokke mig, for i alle andre henseender er han verdens nemmeste baby og alle synes han er så vidunderlig, men jeg kunne så godt bruge noget søvn!
Med venlig hilsen
Signe