Brev:
Manglende søvn - 1 mdr.
22. november 2006
Alder:
1 mdr.
Manglende søvn - 1 mdr.
Hej Helen
Jeg skriver fordi vi ikke kan få vores lille pige til at sove særlig meget.
Hun er 5 uger og ligger på ca. 6-8 timers søvn i døgnet halvdelen i løbet af dagen. Vi har haft en lidt turbulent start, en voldsom fødsel og nogle kaotiske dage på barselsgangen. Hun tabte sig meget den første uge og amningen blev – på sygehusets anbefaling – opgivet til fordel for flaske.
For hurtigt at øge hendes vægt blev vi rådet til at give mad så snart hun viste tegn på sult og altid tilbyde hende mere når hun havde spist op. Det virkede og hun trives nu.
Desværre har det haft den konsekvens at hun er sulten – eller tror hun er det, så snart hun vågner og det gør hun meget ofte. Faktisk sover hun kun 6-8 timer i døgnet. Hun tager typisk et enkelt langt træk på 2-3 timer i løbet af dagen og ellers ”power-napper” hun 20 minutter ad gangen. Først på aftenen eller natten kan hun også ta’ et par timer i træk, men så sover hun helst heller ikke resten af natten.
Hun sover ofte meget uroligt og græder og melder sult i det samme hun vågner. Vi har givet hende en sut men den trøster ikke længe ad gangen. Vi har fået at vide vi højst må give hende mad svarende til en 1/6 af hendes vægt, hvilket vi ville overskride voldsomt hvis vi efterkom hendes ”krav”. Vi har naturligvis spurgt vores sundhedsplejerske til råds men desværre ikke fået andet svar end at vi skal fylde efter med kamillethe,- hvilket vi så selvfølgelig gør, men det løser jo ikke rigtig vores problem.
Vi er efterhånden fuldstændig udmattede (den med at ”sove når barnet sover” kan vi jo ikke praktisere) og er ved at løbe tør for ideer. Samtidig er vi både bekymrede for hvad den manglende søvn gør ved hendes udvikling samt hvordan vi fremover skal tackle hendes konstante sult.
Vi håber meget at du kan råde os…