Brev:
Søvn rytme, dreng 14 uger
20. november 2006
Alder:
3 mdr.
Søvn rytme, dreng 14 uger
Hej
Jeg har en dreng på 14 uger, som jeg gerne vil have til at sove bedre, da han både vågner meget om natten og kun sover kort om dagen.
Hans rytme er nogenlunde:
5.30 vågner, og vil ikke sove videre i egen seng, men hvis han kommer over til mig og ligge, så sover han til 7.00
1. lur ca. 8.30-9.30
2. lur ca. 11.00-12.00
3. lur ca. 13.30/14.00-15.00
4. lur ca. 16.30-17.30
I seng kl. 19
Vågner i løbet af natten:
22.00
01.00
04.00
Han er de sidste par dage desuden begyndt at vågne ca. 30 min efter han er blevet lagt for natten, og der græder han meget, så vi nogengange har måtte tage ham op for at trøste ham, før han vil sove igen.
Når han vågner om natten får han mad, hvilket tager ca. 10 min. Ved opvågningen kl. 01 kan han godt finde på at græde meget, så jeg må gå lidt med ham, men ved de andre opvågninger sover han gerne videre med det samme.
Da han var mindre, sov han meget mere om natten - vågnede typisk bare kl. 03 for at få mad, men nu er det altså noget mere.
Når vi ligger ham i seng for natten er det altid med samme ritual, hvor han først får nattøj på, så ammer jeg, og så lægger vi ham. Sådan har vi gjort siden 2. okt., og nogen dage fungerer det fint, hvor han sover med det samme, og nogen dage græder han. Vi tager ham meget sjældent op igen, når han er blevet lagt, for vi vil gerne lære ham, at når man er lagt for natten, så kommer man ikke op igen.
Jeg synes, han vågner ofte om natten, og jeg synes han sover meget kort tid om dagen. Min SP siger jeg skal få ham ned på 2 lure, men jeg ved ikke hvordan - hvordan får man lært ham en anden søvnrytme, så han sover længere om dagen og også gerne om natten? Eller er hans søvnrytme måske helt normal, så jeg bare skal slappe af?
Når han skal sove om dagen, sover han både ude og inde. Jeg har prøvet at amme ham lige inde han skal sove, at gå lange ture med ham m.v. men intet får ham til at sove længere end 45 min, maks en time. Mht. til dagslægningen så kommer han i nattøj eller jakke alt efter om han skal sove ude eller inde, men det er nok også det eneste ritual jeg har her.
Jeg har prøvet at vende det sådan, at jeg ammer ham inden han skal sove om dagen, men han er typisk meget sulten, når han vågner, så hvis han får mad der, så synes jeg det er meget hurtigt at give ham mad igen, når han skal sove efter ca. halvanden time.
Men jeg vil som sagt gerne have ham til at sove lidt bedre og længere - håber du har nogle ideer hertil.
På forhånd tak
Nathalie
PS. Har lige et spørgsmål mere, når nu jeg er igang...han er en meget livlig dreng, og vil meget gerne have meget opmærksomhed - han er vild med at bruge kroppen, og at man leger lidt vilde lege med ham. Men han er ikke særlig god til at underholde sig selv, og vil meget gerne have at man leger med ham hele tiden.
Hvis han ligger på sit legetæppe begynder han tit at brokke sig, men bliver så glad og griner hvis man tager ham op. Jeg er bekymret for, om jeg er ved at vænne ham til at få opmærksomhed hele tiden. Skal han kunne ligge selv i fx 20 min, og skal jeg så bare lade ham ligge, hvis han brokker sig. Eller skal jeg bare tage ham op, og ikke tænke mere over det?
(Vil jo nødigt have en dreng som på længere sigt ikke kan lege selv og kræver opmærksomhed hele tiden, det vil være så synd for hans skolelærer)