Brev:
Min dreng på 5 måneder vil ikke sove
20. november 2006
Alder:
5 mdr.
Min dreng på 5 måneder vil ikke sove
Hej
Jeg skriver til dig her, da vi snart ikke kan holde noget som helst ud mere. Min dreng som lige er blevet 5 mdr. vil ikke sove.
Fortæller dig lige vore forløb siden fødslen.
Jeg ammede næsten fuldt ud indtil han var 3½ måned. Han fik lidt flaske hvis min kæreste skulle passe ham. Til han var 3½ måned sov han hverken nat eller dag. Så vi var overbevist om han nok ikke var mæt. Derfor begyndte vi lidt før tid at give ham 100 ml. vælling at sove på om aftenen. Derudover begyndte vi at giver ham modermælkserstatning, da min sundhedsplejerske mente det var vigtigt at min kæreste kunne tage over, når jeg var ved at dø af træthed.
Men hverken mme eller vælling hjalp. Nej, det medvirkede til at han i næsten en måned led af forstoppelse. Han fik zoneterapi 1 gang i ugen, vi cyklede med ham, masserede ham, prøvede sveskegrød og laktulose. Sidstnævnte fik han bare endnu mere ondt i maven af (luft i maven). Vi var i hvert faldt ikke i tvivl om at han havde ondt i maven om natten når han lå og vred sig. Så mere mad hjalp altså ikke på søvnen - tværtimod.
Men maven har vi nu fået styr på, ved at give ham hjemmelavet frugtmos 2 gange om dagen. Og det skal sige at han sover bedre om dagen nu, end han har gjort tidligere, men hvis han fx. tager sig en lur på 2 timer, er jeg ude ved ham 5 gange i barnevognen og køre ham i søvn igen. Mange siger til os at vi skal prøve at lade ham ligge og se om han ikke falder i søvn igen. Det resulterer bare i at han begynder at skrige helt vildt! Men 2 timers søvn hvor jeg er ude ved ham 5 gange er trods alt bedre en 30 min. som han typisk max sov tidligere.
En typisk dag for os kan se således ud:
Våger kl. 06.00, stå op og får ca. 200 ml. mælk.
08.00-08.45 Sover han i sin barnevogn.
09.15 Får han frugtmos og risgrød + vand.
10.15-12.15 Sover han i sin barnevogn.
12.45 150 ml. mælk.
13.30-14.30 Sover han i sin barnevogn.
14.45 150 ml. mælk.
16.15-17.00 Sover han i sin barnevogn
17.30 Får han risgrød, frugtmos og vand.
18.30 Går vi i bad sammen i det store badekar
19.15 100 ml. mælk
19.30 Sover han for natten
Dette er en meget god dag. Og det er lagt fra alle dage der ser sådan ud. Nogle dage kan han godt tage 6 lure af 30 min i stedet for. Men det er heldigvis ikke så tit som det har været. Så synes egentlig vi er begyndt at få nogle bedre dage, bortset fra, at det jeg tænker allermest på er, at bare jeg kunne sove.
Selvom han tager de 2 timer, så er det jo ikke sådan at jeg kan lægge mig, da har for det meste kræver at jeg kommer ud og køre med ham nogle gange. Ofte sover han det samme antal timer men "tidsplanen" kan sagtes rykke sig 1-2 timer, så han fx. først kommer i seng for natten kl. 20.30.
Men så begynder natten!!!! Og der er der absolut ingen rytme.
Hvis det er en god nat vågner han første gang kl. 00.00 og får en sutteflaske 150 ml. Og så går det ellers løs med at han vågner næsten hver time! Men jeg prøver at vente med at give ham sutteflaske til kl. 04.00/05.00. Tilbyder ham nogle gange lidt vand i løbe af natten, hvis han ikke vil have sutten, men det bryder han sig ikke om.
Nogle nætter er så slemme at jeg føler at jeg er vågen hele natten og sidder med en sutteflaske eller sut og prøver at putte ham. Der er ingenting der hjælpe, om jeg tager ham op, vugger ham, synger hans godnat-sange, er stille, snakke blidt til ham, aer ham. Intet hjælpe. Han virker gal, sparker, vender sig og ligger ofte med åbne øjne. Han er helt vågen! Føler det er en kamp!
Jeg kan se at han er træt for han gnider sig i øjnene og derefter skubber han sutten ud af munden, hvorefter han forventer at få den puttet i munden igen. Det er til at blive sindssyg af. Det ender med at kl. 06.00 når han absolut ikke vil ligge i sengen mere giver jeg ham til min kæreste og så går jeg ind i et andet værelse og sover 1-2 timer inden han tager på arbejde.
Indtil for en uge siden har han lagt i sin tremmeseng inde ved os, men nu har vi flyttet sengen ind på hans værelse, da vi troede at han måske vågnede ved at vi fx. vender os og det så larmer lidt. Men det hjælper ikke. Han vågner lige så tit og vi har alle nætter til sidst taget ham med ind i soveværelset. Men det er altså ikke ensbetydende med at han falder i søvn. Han virker bare så gal og jeg har bestemt ikke indtryk af at maven gør ondt mere.
Jeg kunne næsten leve med at han vågner hver time hvis han så bare ville falde i søvn med det samme. Men det er så frustrerende at der er intet af det vi gør der kan får ham til at falde i søvn.
I nat var han vågen fra 00.00-08.00 i morges. Kun med små pauser hvor han sov 15-30 min. af gangen. Det var forfærdeligt!
Mener ikke at vores situation er holdbar og jeg har bare brug for noget hjælp der HJÆLPER. Har simpelthen fået så mange råd og der er intet af det der hjælper. Han læst bogen Sov Igennem Uden Gråd, men det virker ikke.
Føler ikke at folk omkring os tror på at det er så slemt som vi siger. Det siger alle sammen at de ikke kan forstå det, da han altid er glad og virker som et barn i fuld harmoni. Og det er også rigtigt at han er det, men nogle dage føles det altså også som om han klynker hele dagen lang. Og det må da være fordi han er træt.
Ved godt mit brev virker rimelig forvirrende, men det er virkelig sådan vores liv er lige nu. Bare vi kunne få noget søvn og nyde vores søn lidt mere end vi gør. Vi er bare så trætte og frustrerede. Føler ikke rigtig at der er noget hjælp at hente fra vores egen sundhedsplejerske.
Håber du kan give os lidt råd og fortælle mig om denne situation er normal!!??
Med venlig hilsen
de fortvivlende forældre