Brev:
Søvn og gråd - 3 mdr.
15. november 2006
Alder:
3 mdr.
Søvn og gråd - 3 mdr.
Kære Helen
Du har tidligere givet gode råd i forhold til hvordan vi bedst muligt får vores datter Laura på godt 3 måneder til at sove.
Vi har nu med succes fået hende vænnet fra at sove på vores mave :-) For at sikre at hun får en længere sammenhængende søvn, sover hun nu ved siden af os om morgenen og om eftermiddagen. Til middag går jeg en tur med barnevognen, hvor hun sover knap en times tid. Om natten sover hun i sin egen seng.
Problemet er imidlertid, at hun har meget svært ved at give slip, når hun skal sove om eftermiddagen og om aftenen. Når hun bliver puttet om morgenen - ved siden af mig - og om middagen i barnevognen falder hun uden problemer i søvn.
Når hun skal sove om eftermiddagen, som også er ved siden af én af os, vil hun ikke falde i søvn, med mindre vi går rundt og vugger hende. Det samme gør sig gældende om aftenen. Hun bliver først meget vred, og efter kort tid også meget ulykkelig, hvis vi lægger hende (også selv om vi ligger tæt op ad hende, under samme dyne og med en hånd på maven).
Vi har indtil videre gjort det, at vi efter en 5 min. har taget hende op, og vugget hende (på det tidspunkt er hun meget ked af det, og har svært ved at falde til ro igen)
Herefter har vi forsøgt igen at lægge hende, når hun er faldet til ro, og vi kan se hun er ved at sove (jf. din beskrivelse af, hvornår det er smartest at lægge hende fra os) Ofte vågner hun op og begynder at græde igen (også selv om vi lægger os ved siden af hende). Så må hun op igen og gåes rundt med.
Når hun endelig er faldet i søvn, enten i vores seng eller i sin egen seng, sover hun fint (henholdsvis 3 timer om eftermiddagen og hele natten).
Spørgsmålet er: Skal vi blive ved med at gøre som vi gør, altså tage hende op i armene og vugge hende, når hun begynder at græde, og efterfølgende forsøge at lægge hende. ELLER skal vi lade hende blive liggende - selvfølgelig sammen med hende - og vente på at hun sover (læs: mere eller mindre lade hende græde sig i søvn).
Vi har indtil videre valgt at tage hende op, da vi ikke umiddelbart synes hun skal være så ulykkkelig, når hun falder i søvn. På den anden side er hun også ved at være meget tung, og det tager lang tid før hun sover, når vi hele tiden tager hende op, lægger hende ned, tager hende op osv.....
Hvad synes du :-)
De bedste hilsner fra Lene