Svar: Mælk om natten, 6½ måned
15. september 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Malene
Det lyder som en utroligt sulten dreng du har fået dig der:o) Hvor meget grød og mos spiser han i løbet af dage - altså hvor store portioner. Kunne du evt. øge ham i indtag, han må meget gerne få f.eks. 1½ dl x 3 dagl.
Det lyder jo som om han har behov for mælk om natten, da han vågner og beder om det selv. Og det er også en stor mængde han tager. Spørgsmålet er dog om du evt. kunne give ham vand kl. 03 i håb om at han finder ro i maven, og sover videre, men så er mere sulten kl. 7 og så vil spise en større portion grød. Det er den flaske, som ligger midt på natten, at du skal forsøge at fjerne, så I alle kan få nogle sammenhængende timer her.
Kunne det tænkes at din drengs natteuro skyldes at tarmene netop arbejder med at nedbryde al den mælk, så han derfor sover mere uroligt?
Han behøver ikke at få mere end 750ml mælk med mindre han virkelig er meget sulten, så skal han naturligvis have det. Men jeg har svært ved at se ud af din dagsplan, hvorvidt han kunne spise større mængder skemad og således nedsætte mælkeindtaget lidt. Eller hvorvidt mælkeindtaget om dagen kunne være nogenlunde stabilt, dog stadig med mere skemad, så mælken om natten kunne springes over.
Du kunne måske overveje at begynde med grød/mos før du tilbyder flaske. F.eks. bytter om på tidspunkterne 11.30 og 12.30. Så han får mad, når han vågner og efterfølgende fyldes op med mælk.
Men planen ser som sagt fint ud og jeg må tilstå at det bliver til en del mere overvejelser idag, end til et entydigt svar - men det er fordi det lyder som om din dreng virkelig har brug for al den mad, da han jo selv beder om det. Spørgsmålet er derfor om du kan gøre så meget ved det eller om ikke tiden arbejder for jer.
Jeg går ud fra at du er begyndt at tilbyde lidt mere mættende grødtyper, som havregrød og at du også giver mere smagfulde grøntsager samt tilsætter kød/fisk osv. Altsammen for at få større variation, mere mæthed, større mængder osv.?
Ser frem til at høre hvordan det går.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske