Brev:
Behov for natamning 7 mdr?
14. september 2006
Alder:
7 mdr.
Behov for natamning 7 mdr?
Hejsa
Jeg har lige et spørgsmål omkring natamning. Du har før skrevet, at et barn i 7 mdrs alderen gerne skulle få dækket sit behov for mad i løbet af dagen, og derfor ikke behøver at blive ammet om natten. Men jeg er lidt i tvivl om, hvad du mener med nat... Tæller den sene aftenamning kl 23 med??
Jeg har den sidste uges tid forsøgt at få min søn til at sove "helt igennem" dvs. fra kl 20 til næste morgen kl 05-06, hvor jeg førhen ammede ham når jeg gik i seng ved 23 tiden. Det er også lykkedes rimelig godt, hvor far nogle gange har givet ham vand, hvis han vågnede. Men enkelte nætter er han også vågnet ved 02-03 tiden og er helt ulykkelig, spytter vandet ud igen og vil ikke have sutten, så jeg til sidst bliver nødt til at amme. Og det har typisk været de nætter, hvor han om aftenen har været så træt, at han er faldet i søvn ved brystet, inden han får tømt dem ordentligt. Dvs at han sikkert ikke har fået nok mælk til, at det kan holde til næste morgen.
Hvad vil du anbefale at jeg skal gøre? Skal jeg forsøge at vurdere, hvornår han sandsynligvis har behov for at blive ammet sen aften, og så ellers bare forsøge at få ham til at sove igennem til næste morgen. Eller skal jeg genindføre den sene aftenamning konsekvent - eller skal vi måske tage et par nætter med gråd, hvor far forsøger at få ham til at nøjes med vand.
Du har sikkert gennemskuet, at jeg gerne vil undgå den sene aftenamning. For det første fordi det jo er tidskrævende, når jeg gerne vil i seng, men også fordi at jeg gerne vil amme lidt mindre efterhånden. Jeg ammer tidlig morgen, formiddag, eftermiddag og aften, og synes det er for meget, at jeg også ammer sen aften. Siden jeg stoppede med at amme kl 23, synes jeg at min søn spiser mere i løbet af dagen (får nu 4 måltider), og det synes jeg er fint, fordi jeg synes hans vægt er stagneret lidt her på det sidste. Og det kan jo evt. skyldes, at jeg ammer for meget i forhold til hans alder, ikke? (Han er dog langt fra undervægtig, men det skal jo helst gå den rigtige vej!)
Nå det blev til en hel masse tanker :o) Glæder mig til dit svar!!
Med venlig hilsen
Poula