Svar: Leg og underholdning 8½ måned
20. august 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Dorte
Det er flot at din datter allerede er begyndt at kravle og også rejser sig ved tingene. At hun er mere interesseret i omgivelserne i stuen end i sit legetøj, er helt relevant for hendes alder. Hun har nu fysisk mulighed for at komme omkring og undersøge alt nærmere og det skal hun have lov til.
Du skal naturligvis sikre dig at hun ikke kan komme til skade, så der må ikke være ting, som hun kan hive ned over sig eller farlige ting, som hun kan spise. Men at hun interesserer sig for papir, rygsæk, bæresele - det er de ting hun ser du har fat i. Og hun vil gerne de samme som hun ser mor gøre.
Læs evt. "Sikkerhed i hjemmet" i babylex.
På grund af din datters nysgerrighed og store udforskningstrang så vil det være rigtig godt at lege "gemmeleg". Gør f.eks. det at du gemmer dig bag en stol og lad så din datter kravle efter dig og finde dig med et "bøhhh". Det kan også være en god idé at lægge et tæppe over sofabordet og på den måde lave en hule, som din datter kan kravle ind i.
Brug også forskellige bolde, både store og små. Lad bolden trille i forskellige retninger og gerne bag om og under nogle ting og hjælpe hende med at lede efter den. På den måde lærer hun at tingene stadig er der, selvom de ikke kan ses. Det kan være vigtigt for hende at få denne erfaring i forhold til separationsfase.
Begynd også at lære hende fagter til forskellige sanglege. Det kan være "klappe kage", "lille Peter Edderkop", "Hjulene på bussen". Du kan også begynde at kigge på billeder i bøger af f.eks. dyr og lære hende lydende.
Musik er der også nogle børn som nyder rigtig meget. I kan danse og rokke til musikken og det kan hun få stor fornøjelse ud af. En babygynge vil hun sikkert også synes godt om.
Nu hvor hun er begyndt at rejse sig, vil det også være dejligt for hende at få en lille vogn, som hun kan skubbe foran sig. En mursten eller to kan øge vognens stabilitet og sikre at vognen ikke kører fra hende, så hun falder.
Idéer til legetøj kan være: Bold, ballon, byggebægre, store klodser, puttekasse, æsker og dåser til at komme ting i, Paprør til at råbe og se igennem, køkkenting - gryder, skåle, skeer, Legeting til badet - plastikflasker, vandkande. Sovedyr, telefon, truthorn, snurretop, babygynge, skubbevogn, en stor papkasse man kan kravle igennem eller gemme sig i, papbøger med billeder af f.eks. dyr, musik på CD eller bånd, sangbøger.
Tingene jeg har nævnt her er for børn i alderen 9-12 mdr. Men da din datter er så godt med motorisk, vil hun sandsynligvis have stor glæde af de fleste ting allerede og ellers så kommer det hurtigt.
Med hensyn til mad, så synes jeg ikke du skal "stopfodre" hende, men hellere tilbyde mindre men så hyppigere måltider. Hun må dog meget gerne spise og viser hun stor interesse, putter selv i munden, rækker ud efter tingene, så giv hende endelig. Da hun bevæger sig så meget som hun gør, har hun også brug for meget mad og det er kun godt at hun er så glad for at spise.
En stor portion grød om morgenen på 2½ dl lyder helt fint og det samme med frokosten. Måske kan hun spise lidt om formiddagen også. Nogle børn har størst appetit først på dagen og så lidt mindre om aftenen, og det er okay. Det du beskriver lyder altså ikke unormalt, men vær opmærksom på det hyppige tilbud.
God fornøjelse med leg og underholdning:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske