Svar: Amning og døgnrytme
6. august 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Tina
Først tillykke med dine to dejlige unger:o) Hvor er det flot at du har ammet dem så længe som du har. Det er rigtig rigtig godt og det må du altså godt rose dig selv for!
For tidligt fødte børn har ofte et andet behov for mad, end børn der fødes til tiden. Det hænger naturligt sammen med at de for tidlig fødte børn allerede kort tid efter fødslen stopfodres med mad. Det er i forhold til deres størrelse rigtigt store mængder mad, de små skal indtage.
Det gøres naturligvis for at sikre deres overlevelse og sådan må det være, men det betyder også at de ofte bliver mere sultne i tiden fremover. Derfor har de ofte også brug for lidt mere mad (skemad) tidligere end børn født til tiden.
Jeg kan godt fortstå at du gerne vil amme og det synes jeg bestemt også du skal fortsætte med. Det er jo dejligt for jer alle, at du f.eks. kan amme om natten - her er det ikke så sjovt at skulle stå op og lave flasker osv. Men det er samtidig også okay at du begynder at give lidt flaske om dagen.
Du har ammet rigtigt meget og du har nu forsøgt hvad du kunne for at øge din mælkemængde. Men som situationen er, altså den historie børnene har med sig, så er det nu engang sådan at lidt erstatning kan være nødvendigt - og det er okay.
Der er jo ingen som siger at du ikke stadig skal amme. Men lidt erstatning kunne være rigtig godt til at mætte børnene, så de sov lidt længere, så fik du også lidt ro og måske derfor også lidt mere letløbende mælk:o)
Jeg vil derfor foreslå at du prøver at give en flaske i løbet af dagen, Til at begynde med kan du godt lægge dem til brystet, så de fortsat stimulerer dig. Men lige herefter kan du så give dem en flaske og fylde dem ekstra op. Så kan de forhåbentlig sove en lidt længere lur.
Hvis de ikke er til at fylde noget i lige efter en amning, så kan det være nødvendigt at udskifte et amme måltid med et flaskemåltid - men så fred være med det:o)
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Amning
Formiddag: Amning
Puttes til formiddagslur
Frokost: Amning evt. efterfulgt af flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Amning evt. efterfulgt af flaske
Powernapper lidt
Sen eftermiddag: Amning
Powernapper evt. lidt
Aften: Amning
Puttes til natten, ammes inden og evt. flaske
Sen aften: Amning
Nat: Evt. amning
Som du kan se er der måske flere amninger nævnt her end du plejer at give og du skal naturligvis lægge til som du plejer, nogle måltider kan evt. undværes. Især hvis du begynder at supplere med lidt mme.
Det samme kan siges om søvnen. De fleste børn vil have behov for at sove 4 gange i løbet af dagen, hvor de to af lurene vil være længerevarende og de andre to korte. Det er okay. Nogle børn vil kunne nøjes med 3 lure i løbet af en dag. Det må I prøve jer frem med.
Jeg synes det er en god idé at forsøge at synkronisere dem. Det er praktisk hvis de sover og spiser på nogenlunde samme tid, så du også får hænder fri bare engang imellem.
Håber at ovenstående kan hjælpe jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske