Brev:
Amning og døgnrytme
6. august 2006
Alder:
3 mdr.
Amning og døgnrytme
Kære Helen
Jeg har haft gavn af at læse nogle af dine svar her i brevkassen, men har nu brug for mere specifik hjælp på vore problem!
Vi har tvillinger på 3 måneder! De blev født 7 uger for tidligt og vejede begge omkring 2200 g. Jeg vil tro, de vejer omkring 5000 g i dag! De bliver ammet fuldt ud, men vi har nogle få aftener suppleret med allomin 1 på flaske (50-100 ml).
De har døjet noget med luft i maverne, så vi har ikke rigtig haft nogen fast døgnrytme endnu. Det virker dog til, at maverne har det meget bedre nu, så jeg vil gerne om du kan hjælpe os med at få etableret en mere fast rytme. Hvor meget mener du, vi kan synkronisere dem? Hvor meget kan/skal vi påvirke deres "egen" rytme?
"Tendensen" lige nu er, at den sene aftenamning er kl. 22-23 og herefter sover de typisk 4 timer. Resten af døgnet vil de helst have mad hver 2. time og kan kun trækkes længere, hvis vi går en tur med barnevognen. De sover bedst om formiddagen og tager små lure resten af dagen og aftenen.
Den sidste uge har det ikke virket til, at de har kunnet spise sig mætte hos mig! De har svært ved at falde i søvn og sove længe, de virker sultne især om eftermiddagen og aftenen. Det er mere eller mindre kommet fra den ene dag til den anden og virker ikke som appetitspring.
Det piner mig, at jeg ikke kan give dem nok mælk, at se de er sultne, men vi har ikke givet dem noget på flaske i løbet af dagen, da jeg har haft et håb om, at få gang i mælkeproduktionen. Kun hvis de har grædt af sult, har de fået 50 ml på flaske. Om aftenen har de også fået allomin på flaske, da vi jo ikke vil sulte dem. De kan så spise ca. 100 ml ekstra.
Det er min fornemmelse, at det er ved at være slut med 100% amning. Jeg har prøvet at lægge til oftere, drikke ammete, hvidtøl, hvile..., men det virker ikke til at have nogen effekt.
Hvad tænker du om det? Kan min amning være på nedtrapning og i så fald, hvordan kan jeg amme længst muligt med supplering på flaske? Skal jeg supplere efter hver amning eller erstatte nogle måltider med flaske. Jeg har stadig mest mælk om natten og formiddagen!
Tja, det blev lidt langt, men det fylder også meget for mig lige nu og jeg kan ikke rigtig overskue det længere.
Jeg håber, du kan finde hoved og hale i det og kommet med et forslag til, hvordan vi kan få lidt rytme i vores hverdag samt nogle mætte børn.
Kærlig hilsen
Tina