Svar: Ændrede sovevaner
30. maj 2006
Alder:
18 mdr.
Kære Mor
Hvor er det dejligt at høre om en lille dreng, som bare har trives så godt så længe. Det lyder bestemt som om at der kan være en sammenhæng imellem din dreng skift til vuggestue og hans ændrede søvnvaner.
Han lyder som en dreng der har behov for tryghed og gode vaner og han har naturligvis behov for at få en god middagslur, med den alder han har. Han er altså for lille til at springe middagsluren over og derfor er jeg helt enig med dig i at det er vigtigt at arbejde på at få en god lur om dagen.
Det kan være udmærket at prøve at putte ham lidt senere, for at se om han så er mere træt og dermed lettere at få til at sove. Sådan er det for nogle børn. For andre børn er det derimod lettere at få dem til at sove, hvis man ikke putter dem for sent og de så kan få lov til at ligge og vende sig lidt til krybben imens de andre børn bliver lagt ud, så falder de pludselig i søvn af sig selv.
Et helt andet alternativ, som jeg tænker kunne virke for jer, var jo nok hvis han kunne sove i sin barnevogn. Nu ved jeg jo ikke hvordan du bringer ham til og fra institutionen og hvor langt væk den ligger i forhold til hvor I bor. Men hvis han kunne sove middagslur i sin kendte og trygge vogn, som han også gør hjemme, så ville det måske være det bedste.
Det kunne jo evt. bare være i en overgangsperiode og så kunne han, når han havde vænnet sig til at blive puttet i institutionen, blive vænnet til at komme over i krybben.
Håber for jer at det kan lade sig gøre at prøve dette af. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske