Svar: Generelt om søvn, nat og dag?
28. maj 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Ditte Spørgejørgen:o)
Ja det må du nok spørge om og jeg ved faktisk ikke om jeg er i stand til at give dig det mest korrekte svar. Måske skulle du kontakte en søvnklinik for at få helt klare facts omkring dette.
Jeg tænker dog umiddelbart at de fleste børn har behov for søvn i løbet af dagen, netop for at bearbejde dagens indtryk og finde energi til at spise og udvikle sig godt i de vågne og aktive perioder. Kroppen har brug for hvile for at kunne gøre dette.
Det vil således være højst usædvanligt, hvis et barn ikke behøver sove i løbet af dagen, men kan nøjes med at sove om natten. Men dermed ikke sagt at det ikke kan ske.
Anbefalinger om børns søvn vil jeg formode er lavet ud fra undersøgelser omkring søvn og søvnbehov. Men når jeg f.eks. skriver at barnet kan sove 1 time om formiddagen og 3 timer om eftermiddagen, således at middagslurene tilsammen udgør f.eks. 4 timer, så er det fortsat et forslag ud fra familiens situation og andre gange kan det godt være at barnet f.eks. sover 2-2 timer eller rent faktisk har brug for mere eller mindre søvn.
Umiddelbart tænker jeg at det ville være for meget for en lille dreng på 6 mdr at sove 14 timer om natten og så være vågen igennem hele dagen.
Jeg ved jo fra dine tidligere breve at det har været svært for din dreng at sove længere varende i løbet af dagen og jeg tænker at det naturligvis er derfor du spørger.
Jeg håber du kan bruge mine tanker, men tænker igen at det måske var en idé for dig at rådføre dig hos et søvninstitut, som måske kunne henvise dig til diverse undersøgelser omkring børns søvn. Jeg kan desværre ikke komme det nærmere, beklager:o)
Men jeg vil meget gerne høre hvad du finder ud af, så også jeg kan blive klogere:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske