Brev:
Vægt, mad og flad nakke
25. maj 2006
Alder:
4 mdr.
Vægt, mad og flad nakke
Hej Helen,
Jeg har nogen spørgsmål, det er lidt blandet så jeg håber du kan holde styr på det...
Først vil jeg spørge om Johans vægt, han er jo meget tæt på de 4 måneder, og vejer nu 7,8 kg, han er ca 68 cm lang. Da han blev født var han 4 kg og 54 cm.
Jeg syntes han er en stor dreng, men ikke overdrevet tyk, da han også er lang. Jeg er godt klar over at han er stor i forhold til mange jævnalderende, men er han helt overdrevet stor? Har han taget for meget på i sine første 4 mdr?
Jeg syntes jo ikke selv der er et problem, men alle inklusiv vores læge (som er vant til indiske børn, der er meget lille i forhold til..) mener at han er overdrevet stor. Det er lidt irriterende at høre på, jeg har forsøgt at forklare dem at han er en stor men normal dansk baby.
Som du sikkert kan regne ud er han begyndt at kræve mere mad, han får modermælkserstatning, så derfor har vi et godt indtryk af hvad han spiser, og han spiser meget.
Jeg har prøvet de sidste par dage at lade ham smage lidt risgrød, som jeg har lavet meget tynd. Han er interesseret, men har kun fået lov at få en lille smagsprøve, da han ikke helt er 4 mdr endnu. Og kan heller ikke helt få tungen til at samarbejde :-)
Men jeg er lidt i tvivl om hvad han må spise, da jeg spurgte lægen hernede, var det meget forskelligt fra hvad jeg har læst mig frem til som retningslinjer fra DK.
Må han allerede fra 4 mdrs alderen få kartoffelmos/grøntsagsmos? Ellers skal man holde sig til risgrød? Er det bedst at blande det lidt?
Han har smagt pæremos, som var en meget stor succes, er det ok, eller vænner vi han til søde sager?
Vi har forsøgt lidt med majsvæling fra DK, men det kan han ikke lide.
Jeg giver ham ind imellem kold kogt vand pga varmen hernede, det er han glad for, men kan vi give ham lidt æblejuice blandet med vand?
Ja det er mange spørgsmål ang mad, men egentlig mangler jeg vel bare en hjælpende hånd, man vil jo gerne gøre det rigtigt fra starten...
Sidste har jeg et spørgsmål, desværre har Johan fået en flad nakke, det har været meget slemt, heldigvis har vi fået rettet noget op på det, men nu er jeg bange for at det er for sent at gøre mere ved det, da kraniet jo bliver hårdere efter 3 mdr, eller kan vi stadig rette på det?
Det var vist det hele, på forhånd tak :-)
Lotte