Svar: Dreng på 9 1/2 måned vil have mad om natten
17. oktober 2003
Alder:
9 mdr.
Kære Mette Hansen
Der er fire ting som lige umiddelbart gør sig gældende. For det første så kan det godt være tænder. Nogle børn får ondt, når tænderne bryder frem og er der flere på en gang, så kan det være rigtig slemt. Smerter kan ofte være årsag til at børn pludselig vågner om natten. Foruden tænder gælder også smerter fra mellemøret. Trykket stiger i øret, når barnet ligger ned, hvorfor det ikke gør ondt, når barnet er oprejst, men derimod er et problem, når barnet ligger i sengen. I et sådan tilfælde skal I få hans ører tjekket hos lægen.
For det andet, så skal du være opmærksom på om han er sulten. Hvis han virkelig har behov for mad to gange i løbet af nattens løb, så skal du ændre på dagsrytmen og få givet ham noget ekstra mad her.
For det tredie, så kan det være en dårlig vane og der er kun jer som forældre der kan bryde denne. I skal være enige om, hvordan I gør og så holde hinanden fast på denne aftale. I skal selvfølgelig putte ham i hans egen seng som I plejer, men vågner han, synes jeg at I skal give ham den tryghed at komme ind til jer i løbet af natten, hvilket leder mig frem til den fjerde tanke om at vågne om natten:
Han kan jo også have mareridt. Børn er som regel lidt ældre før de begynder at drømme uhyggeligt, men han er dog i en alder, hvor han godt kan føle sig forladt og også oplever mange ting i hverdagen, som skal bearbejdes i nattens løb. Jeg mener altid at det er en af forældrenes vigtigste opgaver at give børn tryghed. I vores kultur synes mange at det er upassende og en dårlig vane, når børn sover i sengen (på trods af at rigtig mange børn ligger i forældrenes seng hver nat). Jeg mener ikke at man som forældre skal se det som et nederlag - tværtimod. Jeg synes det er en styrke at give barnet den tryghed.
Held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske