Svar: Min søn på 7 mdr vågner meget om natten
16. oktober 2003
Alder:
7 mdr.
Kære Tanja Gregersen
Hvor meget får din dreng at spise i løbet af dagen? Nu er det jo lidt svært for mig at vurdere ham, da jeg ikke kan se ham, men jeg tror altså at din søn er sulten og du skal give ham noget mere mad i løbet af dagen.
Han må gerne få 4 måltider mad i løbet af dagen. Start f.eks. dagen med grød og en flaske efterfølgende med mælk. Om formiddagen giver du ham grød igen, evt. med lidt frugt mos i. Til frokost små rugbrødshapser og en kop mælk. Hvis han kan spise lidt frugt om eftermiddagen er det fint og du kan også give ham en flaske her. Om aftenen giver du ham grøntsagsmos eller lidt af det samme som I selv spiser og du slutter dagen med en flaske.
Jeg tror du vil opdage en mærkbar forskel, hvis du begynder at fylde lidt mere mad i ham i løbet af dagen. Hvis han vågner om natten, så giv ham lidt vand, men kun en enkelt gang eller to - ikke hver time.
Du skal bestemt ikke lade ham skrige sig selv i søvn og heller ikke trave rundt i en uendelighed,- det er han sikkert også for tung til:o) Det drejer sig om tryghed. Når du ikke er der føler han sig forladt, så han skal mærke at du er der. Du kan synge for ham, stryge ham over håret, putte ham i dynen osv. Om du skal blive siddende hos ham afhænger af, hvordan han har det med at du går. Hvis han græder, når du går, så kan du vende tilbage til ham, så han ved at du er der, men du skal ikke blive hos ham. Jeg kalder det se-til metoden. Du putter ham siger godnat og går. Hvis han græder venter du tre minutter og går tilbage, trøster ham kortvarigt og putter, går igen. Forhåbentlig vil han langsomt lære at han skal sove og at han trygt kan gøre det, fordi du er lige i nærheden.
Du kan med fordel skrive ned hvornår han vågner om natten og hvad der sker. Det kan give dig et billede af, om hver nat er ens eller om der sker en fremgang.
Med hensyn til din sundhedsplejerske, så kan du jo altid henvende dig i forvaltningen og bede om at få en anden. Det er jo helt i orden at kemien ikke altid passer sammen.
Held og lykke fremover
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske