Svar: Pige på 8 mdr vågner om natten
6. oktober 2003
Alder:
8 mdr.
Kære Ulla
Der er flere grunde til at børn pludselig begynder at vågne om natten. Det kan, som du skriver, være fordi hun har ondt for tænder, men det kan også skyldes en infektion.
Små børn får ofte i forbindelse med forkølelse også væske i mellemøret og netop når barnet bliver lagt ned øges trykket, hvorfor barnet er grædende her og symptomfrit, når det er oprejst. Hvis du har mistanke om at dit barn kan have en infektion, bør du altid søge læge.
Det kan også være at din datter drømmer, hvilket du også selv er inde på. Netop i 8-10 mdr´s alderen er børn ofte meget bevidste om hvor de er og at der er tryggere i mors favn end andre steder. Netop derfor er det naturligt at hun falder fuldstændig til ro i dine arme.
Vær opmærksom på om hun har fået en vane med at skulle have sutten i løbet af natten. Nogle børn kan vågne flere gange om natten for at få sutten i munden, med det resultat at mor ligger med det ene ben ude af sengen hele tiden.
Selv om det er svært fordi far skal sove, så prøv at lade være med at reagere alt for hurtigt, når hun vågner. Det er normalt at børn siger lyder og også smågræder og klynker i søvne. Det er ikke altid nødvendigt at reagere på disse lyde; men derimod er det godt lige at se tiden lidt an. Hvis hun græder hjerteskærende skal du selvfølgelig tage hende op, men er det kun lidt smålynkeri, så prøv at putte hende igen uden at tage hende op. Du kan også med fordel give hende lidt køligt vand at drikke, når hun vågner om natten og så putte hende videre igen.
Fortsat held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske