Svar: Meget udfordret søvn
4. september 2026
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev. Det lyder rigtig hårdt, og jeg er glad for, at du skriver. Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig/jer:)
Jeres datter er motorisk rigtig godt i gang, selvom hun ikke er ret gammel, og det vil naturligt både give en fysisk og mental uro om natten. Når et barn er motorisk hurtigt fremme, kan man godt opleve, at kroppen kan mere, end resten af barnets udvikling endnu helt kan håndtere. Det betyder ikke, at der er noget galt, eller at hun er “for langt fremme” – men hendes motoriske muligheder kan være større end hendes evne til at regulere sig selv, overskue situationer og finde ro.
Hun kan fx allerede rejse sig og forsøger at stå op, hvilket mange børn ikke gør, før de er måske 10 måneder gamle, men jeres datter er stadig kun 7 måneder følelsesmæssigt og neurologisk. Det er rigtig dejligt, at hun er så godt med, men det giver desværre lidt udfordringer, fordi det er svært for hende at finde ro. Hun bruger sig selv og sin krop rigtig meget, selvom hun faktisk er rigtig træt. Og det giver ekstra motorisk uro.
Derudover vil hun også opleve verden på en ny måde, når hun pludselig er oprejst og kan bevæge sig mere rundt. Og alt hvad hun oplever, skal bearbejdes når hun sover. Det betyder ekstra drømmeaktivitet og uro om natten. Så selvom det er super godt, at hun udvikler sig så hurtigt, så er det højst sandsynligt med til at give jer ekstra natteuro.
Hun kan altså rigtig meget med sin krop, men hun har samtidig ekstra meget brug for jeres hjælp til at komme ned i gear. Hun har brug for, at I hjælper hende med jeres ro. Det gør I f.eks. ved at holde fast i de samme rutiner, så det bliver genkendeligt og trygt. Ligesom fysisk kontakt og nærhed kan få hende til at koble fra.
Derudover har hun nogle maveproblemer, som også giver uro. Det kan derfor også spille ind på uroen om natten. Jeg ved ikke, hvornår I giver hende laktulose, men måske kan I give det om morgenen i stedet for om aftenen, for at se om det f.eks. kan gøre en forskel hos jer.
Når alt dette er sagt, så lyder hun dog til at være en pige, der trives – men opvågninger mellem 6-12 gange hver nat, kan ingen af jer holde til. Og det er rigtig godt, at du har talt med lægen om det, at du har fået melatonin, og at I forældre har delt natten op.
Når jeg ser dagsplanen igennem, så ligger hendes lure rigtig fint. Hun sover tre lure dagligt, der samlet varer ca. 2.5 time, og om natten sover hun fra ca. 19.30-20 til 6-6.30. Det lyder okay for hendes alder og den udvikling, som hun går igennem. Det er godt med de tre lure, hun har brug for de afbræk, som lurene giver hende.
Det lyder også fint med 4 måltider mad, og det er helt okay, at hun ikke spiser mere end ca. 1/2-3/4 dl. grød eller mos. Det vil dog være rigtig godt, hvis I kan få hende til at interessere sig for maden, og jeg vil anbefale, at I starter med at give hende lidt mad i hånden, som hun selv kan sidde med, gumle på og gnaske i sig. Og først derefter kan I forsøge om hun vil være interesseret i grød og mos.
Når hun får lov til at sidde med lidt mad selv, så giver I hende mulighed for at undersøge og øve sig i sit eget tempo, og uden at I sidder med en ske og forsøger at made hende. Hun er stadig ved at lære, hvad mad er, og det er vigtigt, at hun forbinder det at spise med noget positivt og rart.
I en alder af 7 måneder handler mad ikke så meget om, hvor meget der kommer i maven. Det er mere vigtigt, at hun lærer maden at kende og derfor dufter, smager, fornemmer temperatur, tekstur osv. Samtidig med, at hun også skal øve sig i at koordinere hånd og øje, ligesom hun skal øve sig i at bevæge sin tunge og bruge sine gummer.
At give hende mad i hånden og lade hende eksperimentere lidt på egen hånd, vænne sig til maden og øve det i eget tempo er særligt vigtigt, når jeres datter er lidt tilbageholdende ved måltiderne. Det er vigtigt, at I ikke presser hende med en ske eller forsøger at aflede hende.
Mad i hånden skal være blød mad som f.eks. avokado, moden blød frugt, en kartoffelbåd eller anden alderssvarende fingermad. Maden skal have en vis størrelse - svare til størrelsen af jeres pegefinger, så hun kan sidde og holde om maden i sin hånd. Den skal også være blød! Hårde æblebåde dur f.eks. ikke, og hun må heller ikke få mad med skræl, som kan sætte sig fast i halsen. I kan også prøve at lave grødkugler, klatpandekager eller lignende til hende. Det er en måde at få lidt grød på, men hvor det kan spises med fingrene:)
Jeg har lavet en bog "Helens bog om fingermad og bælgfrugter", hvor I kan finde inspiration. Jeg kan se, at I allerede giver hende linser, det er super godt!
Derudover kan det være en god idé, at I ændrer lidt på måden, hun falder i søvn på om aftenen. Det er rigtig godt, at hun stadig ammes, men det vil være godt, hvis I kan arbejde på, at hun ikke længere falder i søvn med brystet i munden.
I fortæller, at hun ofte vågner ca. hver time, og det tyder på, at hun har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet - og hvis hun forbinder det at falde i søvn med at have brystet i munden, så er der en risiko for, at hun ikke kan komme videre i søvnen, før hun får brystet i munden.
Derfor er det vigtigt, at hun ammes og puttes, før hun sover helt. Prøv om du gradvist kan adskille amning og søvn mere og mere. Du må stadig gerne sidde med hende i din favn, du må gerne amme hende, og hun må gerne være rigtig træt - men hun skal puttes fra din favn, før hun sover helt. Så hun stille og roligt lærer at hun ikke behøver at have brystet i munden for at kunne sove.
Det er altså ikke meningen, at hun fra den ene dag til den anden skal puttes vågen og ender med at blive rigtigt ked af det. Målet er i stedet, at hun stille og roligt vænnes til at falde i søvn uden brystet, men i stedet falder i søvn med beroligende hænder, kærtegn, beroligende ord, en nussekanin eller hvad I nu bruger.
Jeg kan ikke helt vurdere, hvordan I hjælper hende videre i søvnen om natten. Hvis I tager hende op, vugger hende osv. så er det vigtigt, at dette også trappes ned :)
Når hun begynder at kunne falde i søvn uden brystet og på sigt også uden at ligge i jeres favn, så vil det højst sandsynligt hjælpe hende med at komme videre i søvnen om natten. Så har hun ligesom lært, at hun godt kan komme videre i søvnen, uden at hun behøver blive ammet og uden at hun skal op i favn og bæres.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke! Skriv endelig igen, hvis noget skal uddybes.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske