Brev:
Morgenamning forstyrrer søvnen
2. september 2026
Alder:
14 mdr.
Morgenamning forstyrrer søvnen
Hej Helen.
Vi har en sund, glad og rask dreng (V) på meget snart 14 mdr. Han er godt udviklet og trives generelt meget. Vi har bare desværre rigtig meget hyr med hans nattesøvn. Og vi håber, du kan hjælpe os.
V er begyndt i vuggestue og er i dag i sin 3. uge. Han er i vuggestuen fra 09-14.30. Jeg oplever, at han er utrolig træt allerede inden vi skal afsted til vuggestuen, og vi får også at vide, at han virker træt frem til den daglige lur. De lægger V til lur kl. 11.30, efter at de har serveret frokost klokken 11.00. V sover bare 1–1,15 time.
Vi har sluttet med natamning for et par måneder siden, og nu ammer jeg bare om morgenen. Amning gør vi i vores stue, da jeg fik læst mig frem til, at det var godt ikke at associere amning og søvn, da vi skulle slutte natteamning.
Problemet vi har er, at V er meget utrolig om natten. Han vågner ofte og vil finde trøst; derfor sover han mellem mig og min partner i vores seng. I løbet af særligt morgentimerne bliver han mere og mere urolig og det er svært at få ham videre i søvnen. Omkring 05.50-06.15 vågner han helt og vil ikke sove mere. Så står han op og står og peger bestemt på døren til soveværelset, fordi han ved, at det er i stuen, at amning foregår. ...
...
Her er en oversigt over vores dag og nat:
05.05/06.15 V vågner. Prøver at strække den men ellers går vi i stuen og ammer.
06.30/7.00 spiser morgenmad. V er ikke altid særlig sulten
08.30 går vi mod vuggestuen.
11.00 får han serveret frokost i vuggestuen.
11.30-12.30/12.45 sover han
14.00 spiser han madpakke
14.30 bliver hentet.
14.30 jeg ammer når vi kommer hjem. Han er generelt meget amme søgende når vi kommer hjem fra vuggestue helt frem til han skal i seng.
17/17.30 spiser vi aftenssmad
18.30 tilbydes en aften banan + aften amning.
19.00 Puttes i vores seng af enten far eller mor, og løftes over i hans egen seng når han sover.
Nat:
Vågner omkring 21/22 tiden utrolig og kommer over i vores seng. I løbet af natten er han vågen/utrolig flere gang hvor vi skal stryge han på ryggen, klappe ham i måsen, have ham i armen eller på maven for at han finder ro.
05.05/06.15 vågen igen...
Kan du hjælpe os med at finde ud af, hvordan vi kan få V til at sove, til han er fuldt udhvilet og uden så mange opvågninger i løbet af natten. Også om det er ok, at han bare sover 1 times lur på dagen, selvom jeg synes, han virker træt kort tid efter luren.
Med venlig hilsen os tre!