Brev:
Hvordan får vi maden hen til spisebordet hjemme og i børnehave?
19. august 2026
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Helen
Vi har en dejlig datter, der sprogligt og motorisk er rigtig godt med, og det sociale med andre børn har virkelig taget fart over sommeren. Hun er både ret forsigtig og enormt stædig og viljestærk, hvilket giver nogle udfordringer i hverdagen. Når der er noget hun ikke har lyst til, fx. at være på besøg hos andre, at være ude i mørke, at have noget andet tøj på end hun lige har tænkt det, ikke at have sut når hun mener det er nødvendigt, er det lidt af en kamp gennemtvinge. Hun kan protestere i timevis. Det går heldigvis meget op og ned, hvor forsigtig hun er, og hvor meget hun protesterer.
For tre uger siden startede hun så i børnehave. Det er en integreret institution, og da hendes bedste legekammerater går på samme stue, er afleveringerne faktisk gået rigtig godt. Vi får også at vide, at hun leger med sine legekammerater i løbet af dagen. Men hun nægter desværre at spise dernede og vil slet ikke sidde med ved bordet. Når vi kommer og henter hende klokken 14 sidder hun alene ude i gangen mens de andre sidder og spiser eftermiddagsmad.
Én ting vi tænker måske bidrager til, at hun ikke vil med, er at hun er bange for at sidde på taburetterne dernede. Ikke fordi de er specielt anderledes end andre ting hun klatrer og sidder på, men måske fordi hun har haft en dårlig oplevelse med den eller bare fordi. For at afhjælpe det har vi lånt en med hjem, og i bytte med chokoladeknapper har vi fået hende til at øve sig i at klatre op og ned af den. Efter en enkelt gang var der ingen problemer, så vi håber det kan hjælpe lidt.
Noget andet der nok helt sikkert bidrager til, at hun ikke vil spise med de andre er, at hun faktisk heller ikke derhjemme spiser særlig meget ved spisebordet. Hvornår det præcis startede er jeg ikke sikker på, men det blev kraftigt forværret, da hun i december havde en virkelig slem omgang hånd-, fod- og mundsyge. Efter at have prøvet at spise ved spisebordet med blænderne i munden nægtede hun pure at sidde der. I stedet fik hun så lov at sidde i sofaen, på gulvet osv og spise is eller det hun ellers kunne holde ud at have i munden.
Modstanden mod spisebordet fortsatte efter at hun var blevet frisk igen, og at hun fik hånd-, fod- og mundsyge igen i april med et stort set lige så slemt udbrud bidrog nok det. På omkring samme tid blev hun også "ramt" af en ordentligt omgang selvstændighedsopblussen og protesterede mod ALLE skal-ting (bleskift, tandbørstning, påklædning, ud af døren, i seng, spise mad osv). Til gengæld fik hun virkelig øjnene op for at lege med andre børn.
De svære perioder med spisetid og hendes modstand mod at spise normal mad har nok givet os en dårlig vane med, at hun får lov til at spise meget af sin mad som snacks i sofaen foran fjernsynet, mens vi læser bog eller i klapvognen eller cyklen når vi er på farten. Vi har også fået den dårlige vane at hjælpe hende med at spise, og altså "made hende". Det kan hun ofte godt lide, for så får hun ikke fedtede fingre eller grød på tøjet - hun kan godt være lidt "sippet". Men da det har hjulpet til at hun spiser sundt og ikke kun snacker ting der smager sødt eller salt, har vi gjort det.
Status er lige nu, at hun sidder med ved bordet, tager et par bidder, og går så fra bordet og leger, laver ballade eller laver i bleen. I kontrast til status for en måned siden, hvor hun lå og råbte på gulvet når vi sad ved spisebordet under HELE måltidet, over at vi ikke ville lege med hende før vi havde spist færdig, er det en stor forbedring. Men hun spiser meget lidt mad ved bordet, og spiser så i stedet det hun kan lide af aftensmaden som "snacks" i sofaen om aftenen mens vi læser bog.
Vi kunne rigtig godt tænkt os at få vendt situationen, både så hun kan sidde med de andre og spise i børnehaven og så vi kan få lidt mindre fokus på mad herhjemme. Der går meget tid med at lave snacks og måltider, når hun kun spiser førstenævnte. Har du nogle tips? Når jeg hører andre ad, siger de, at børn nok skal spise når de er sultne og man sætter mad foran dem. Men jeg har svært ved at "slippe tøjlerne" og enten lade hende være sulten eller leve af usunde ting som hun med glæde spiser selv ved spisebordet.
I forhold til mad er hun en meget klassisk 2-3-årig tror jeg. Hun spiser helst mad hver for sig med få undtagelser, helst ikke sovs med klumper og er heller ikke så vild med kød. Hun spiser dog torskerogn, fiskefilet og æg med glæde, samt diverse grøntsager og bælgfrugter så længe de bliver serveret i en skål i sofaen. Boller, pasta og bagte kartoffelbåde er også et hit. Vi sørger altid for, at tingene bliver serveret hver for sig til hende, hun tager for det meste selv maden op på sin tallerken og får lov til at spise det hun vil. Jeg synes ikke at vores måltider er konfliktfyldte, og vi skælder generelt ikke ud.
Jeg håber du kan hjælpe
De bedste hilsner
Mor og far