Brev:
Søvn 6 ugers baby
5. juli 2026
Alder:
1 mdr.
Søvn 6 ugers baby
Hej igen Helen,
Hermed forlængelse af mit tidligere brev ang natsøvn.
Søvn
Om natten sover hun typisk sammenhængende stræk på 4-5½ time og er nu begyndt op mod 6 timer i streg. Jeg har egentlig ikke noget imod, at hun sover så længe, men jeg bliver usikker på, om det er normalt for en baby på 6 uger ift amningen.
Når hun har sovet sit første lange stræk, sover hun som regel igen omkring 4 timer efter næste amning og derefter yderligere 3-4 timer efter endnu en amning.
På grund af de lange søvnstræk om natten bliver mine bryster ofte meget spændte, og når hun nærmer sig 6 timers søvn (i streg), bliver jeg usikker og vækker hende. Det er meget forskelligt, hvor sulten hun virker, når jeg vækker hende. Nogle gange spiser hun godt, mens hun andre gange næsten ikke virker sulten og hurtigt falder i søvn igen.
Er det normalt, at en baby på 6 uger sover så lange stræk om natten, eller bør jeg fortsat vække hende, når hun nærmer sig 6 timer?
Det er især hendes dagssøvn, jeg er bekymret for.
Indtil omkring uge 4 sov hun ofte 2-3 timer ad gangen om dagen og havde en forholdsvis fast rytme med forudsigelige opvågninger. Hun sov også stabile stræk om natten på 4-5 timer.
Inden for de sidste 2 uger har mønsteret ændret sig. Hun sover nu oftest kun 40-50 minutter ad gangen i løbet af dagen, og kun få dage får hun et længere søvnstræk midt på dagen på omkring 3-4 timer. Når hun kun sover de korte lure, virker hun fortsat træt, og det bliver hurtigt en ond cirkel med hyppige korte amninger og korte lure.
På de dage, hvor hun får et længere søvnstræk om dagen, oplever vi, at hun er meget mere glad, rolig og tilfreds. Hun virker også mere sulten og ammer længere og mere effektivt.
Jeg vil derfor gerne høre:
Er denne ændring i hendes søvnmønster normal for en baby på 6 uger?
Er der noget, vi kan gøre for at hjælpe hende til længere lure om dagen?
Eller er det bedst ikke at forsøge at ændre på det?
Hilsen mor