Brev:
Vil ikke sove i tremmeseng
19. maj 2026
Alder:
18 mdr.
Vil ikke sove i tremmeseng
Hej Helen.
Vores datter har i de sidste uger sovet ca kl 20 og vågnet ved midnat eller kl 2, hvor hun ikke er til at få til at sove igen i egen tremmeseng. Om aftenen tager det hende ca 30 min at falde i søvn hvor vi ligger ved siden af hende mens hun pludrer og ruller rundt i sengen. Og vi taler med hende om hendes dag. Det nyder hun og beder heletiden om mere snak.
Når hun vågner om natten, falder hun til ro, så snart hun bliver lagt i vores seng. Problemet er så, at hun også er meget urolig, når hun ligger ved os. Så vi får alle dårlig søvn. Vi har før kunnet lægge en hånd på hende, sige shhh “mor/ far er her” og så sov hun videre. Det er slet ikke muligt nu. Ofte lægger jeg hende tilbage i tremmesengen, når hun er faldet i dybere søvn ved os. Men hun vågner med garanti igen efter en time eller så to og vil op til os igen. Så nogle gange er det nemmere at samsove, selvom det heller ikke er optimalt.
Jeg ved, at der foregår meget udviklingsmæssigt i hende lige nu. Især ift sprog og sammenhænge . Så vi ved ikke, om det er et dårligt tidspunkt at prøve nye ting af? Ville en bamse hjælpe? Eller er der andet vi kan gøre for at hun får en roligere søvn? Eller skal vi bare holde ud i nogle uger mere med tigerspring?
Det skal siges at hun stor trives i sin vuggestue, får en dejlig lur på ca 2 timer om dagen og spiser uden problemer.
På forhånd tak :)