Brev:
Mudrede nætter og manglende søvn
12. maj 2026
Alder:
4 mdr.
Mudrede nætter og manglende søvn
Kære Helen,
Tusind tak for dit grundige svar til mit seneste brev. Jeg fulgte flittigt dine råd og tanker, og både refluks og mavekneb er blevet bedre. Vi havde faktisk en god fase efterfølgende. Og apropos faser, så er vi selvfølgelig trådt ind i en ny heftig fase, hvor jeg har brug for dine kloge tanker og refleksioner.
Nu er vores datter blevet 4,5 måned. Og jeg kan love dig for, at det er tydeligt at mærke den berømte søvnregression, samt øget bevidsthed. I forbindelse med ovenstående, står vi/jeg i nogle situationer som vi godt kunne bruge lidt sparring på.
1. vores datter har som før nævnt døjet lidt med maven. Det har højst sandsynligt været det klassiske mavekneb, og det er tydeligt hun er vokset fra det nu. Men som før nævnt i tidligere indlæg, sluger hun meget luft under amningen hvilket giver hende utrolig meget luft i maven, hvilket vi aldrig helt er kommet til livs.
Vores tese er stadig, at det er pga mit kraftige mælkenedløb samt udfordringer med sutteteknikken som gør hun ikke altid laver ordentligt vakuum. Vi har fået at vide af sundhedsplejersken, at vi skal have tålmodighed. Udfordringen er dog, at hun græder i søvne utallige gange i løbet af natten, pga rumlen/luft i maven.
Jeg bruger tit meget af natten på at lægge hånden på hendes mave, for det er den eneste måde hun falder til ro igen - og ofte er jeg heldig at hun ikke selv vågner af det. Når jeg ligger med hånden på hendes mave, kan jeg tydeligt mærke og høre den her rumlen, og den føles meget voldsom. Og det er altid 1:1 med rumlen at hun også beklager sig i søvne. Det er meget svært for mig at se på, da det er tydeligt det gør ondt på hende - men også meget drænende for mig fordi det går utrolig meget ud over min søvn. Hun har faktisk haft den her rumlen i flere måneder, men det er først efter hun er trådt ind i den her famøse søvnregression, at hun virker påvirket af det i løbet af natten.
Er der noget at gøre, eller ér det virkelig at have tålmodighed fordi det går over? Og hvornår kan man dog forvente det?
Vi laver i forvejen cykelbevægelser med hendes ben og en masse mavemassage i løbet af dagen. Hun er stort set også kun på maven i løbet af dagen, og hun triller også rundt på ryg/mave og er endda begyndt at krybe/kravle. Så der er godt gang i kroppen. Vi bøvser selvfølgelig også godt af, dog er det næsten umuligt om natten.
I takt med hendes refluks holder jeg hende også oprejst efter hvert måltid i 10-20 min. Det er virkelig en dræber for mig, men jeg gør det. Selv om natten. Jeg ammer stort set også kun i laid back. Så er der snart mere at gøre?
Hun har haft søvnstræk på helt op til 9 timer allerede fra 1,5-2 mdr alderen, så jeg føler jeg er i sorg efter denne søvnfase er indtrådt:-D
2. I takt med de søvnløse nætter, er hun også utrolig motorisk aktiv i løbet af natten. Hun er endda begyndt at trille på maven. I starten troede jeg det var motorisk uro, men jeg er ret sikker på nu, at det er alle de kropslige/motoriske færdigheder hun tilegner sig i løbet af dagen, som hun bearbejder om natten. Det er som om der er sket et spring på det seneste og hun kan bare pludseligt helt vildt mange ting, som vi faktisk troede først ville komme om nogle måneder.
Jeg har dog overvejet at købe en tyngdesovepose til hende til natten, bare for at give hende lidt kropslig ro. Men jeg er dog blevet i tvivl om sådan en sovepose primært er til decideret uhensigtsmæssig uro og ikke til den uro der er forårsaget af nye færdigheder (hvis du forstår min skelnen). Jeg tror mit spørgsmål går på, om jeg kan hæmme noget i udviklingen ved at “stoppe” uroen med tyngdesoveposen, når uroen kommer fordi hun er i gang med at bearbejde? For så kan jeg godt “overleve” denne fase med forstyrret søvn, hvis jeg ved det har en positiv årsag.
Dog er jeg også nysgerrig på, hvordan jeg skal forholde mig til det her helikopter show om natten, da jeg absolut ikke kan sove fra det. Skal jeg bare lade hende freestyle i sengen, eller skal jeg støtte hende til ro? Det virker nemlig så voldsomt at jeg indtil videre altid støtter hende til ro. Og nogle gange er den eneste mulighed desværre at hun resten af natten må sove på mig. Og jeg kan faktisk ikke finde ud af, om det kun er mit behov, fordi jeg stresser over hendes bevægelser.
3. Hun er også begyndt at spise utrolig meget løbet ad natten. Min udfordring i denne periode er, at pga ovenstående problematikker, ender den sidste halvdel af natten ofte med at hun sover på mig. Det er som om det er det eneste der kan give hende ro (sådan som jeg tolker). Og hun får også mere ro, dog resulterer det i at hun i søvne søger brystet utroligt meget. Og hun falder ikke til ro før hun får det i munden. Og det er ikke bare hygge spisning - hun spiser aktivt hver gang!
Jeg forsøger virkelig at holde mig vågen under amningen, men når det sker på den måde er det utrolig svært, og jeg falder nogle gange i søvn. Dvs jeg hverken får bøvset hende af eller holdt hende oprejst. Men faktisk er det ikke problematikken - det er snarere, at mine nætter bliver så mudret med alle mulige forskellige ting, at den eneste løsning lige nu, er en der resulterer i, at hun som en blodhund hele tiden kan dufte mælken og derfor hele tiden vil spise. Altså nogle gange kan det være en gang i timen.
Jeg har simpelthen brug for at vide om det bare er sådan det er (så jeg kan hvile i det), eller om der er noget jeg kan gøre som jeg ikke selv ser? Jeg er nemlig lidt bange for at skabe dårlige søvnvaner ved fx at hun sover på mig de sidste 3-4 timer nærmest hver nat for tiden.
Som du kan høre er min store overskrift SØVN, og jeg er nærmest kronisk træt fordi mine nætter er så mudrede og udefinerbare. Der sker så mange ting oven i hinanden at når jeg vågner om morgenen, kan jeg nærmest ikke svare på hvorfor jeg har været vågen hele natten, fordi jeg er så forvirret.
Jeg ser frem til at høre fra dig!
Kærlig hilsen M