Svar: Søvn og ked baby
17. april 2026
Alder:
6 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse - og dine åbne og ærlige tanker:) Jeg kan godt forstå, at du er udkørt. Lillebror er 6 måneder nu, og det har været nogle rigtig svære måneder. Han er blevet undersøgt og behandlet flere gange, og I har fået at vide, at han er et sensitivt barn. Han har rigtig meget brug for nærhed fra dig, så det er svært for dig at lægge ham fra dig - og så har han en rytme, hvor han vågner kl. 04.30 hver dag - så du heller ikke får sovet om morgenen, hvor du har behov for det. Det er hårdt!
Når han vågner tidlig morgen og ligger og pludrer, så lyder det som om, at han er ved at være færdig med sin nat. Altså at han ikke mangler mere søvn, og at hans krop tror, at dagen skal starte der. Han lyder til at have en tidlig rytme, og med den alder han har nu, så kan du sagtens forsøge at ændre lidt på dette.
Løsningen tænker jeg er, at du begynder at flytte hans første lur til senere. Han puttes til første lur kl. 07, hvilket er med til at holde fast i den tidlige rytme hele dagen. Hvis du kan skubbe første lur gradvist f.eks. med ca. 15 minutter, så han puttes 7.15, 7.30, 7.45 og til sidst kl. 8.00, så starter dagen naturligt lidt senere, og rytmen vil ændre sig efter dette.
Det er stå op tidspunktet, som sætter rytmen for resten af dagen og ved gradvist at flytte hans første lur en time om morgenen, så får du flyttet hele dagen en time - og det vil give større sandsynlighed for, at han begynder at kunne sove en time længere i morgen. Det kan lyde af lidt, men for dig vil der være stor forskel på at vågne kl. 04.30 og 05.30 - måske endda lidt senere på sigt.
Du kan også overveje at lægge et bad ind i løbet af dagen for på den måde at rykke lidt til hans lure. F.eks. før hans middagslur. Badet kan forlænge hans vågenperiode lidt og samtidig aktivere ham, og hvis han så smøres med lidt creme, får lidt massage eller lignende - og dermed hud-kontakt med dig, så vil han måske efterfølgende bedre kunne koble fra, finde ro og sove en lidt længere og senere middagslur.
Du nævner, at han ofte virker pjevset hele dagen igennem, og det kan både skyldes, at hans vågentid er for kort, eller at den er for lang. Hvis den er for kort, så er han ikke træt nok, når han skal sove, og hvis den er for lang, så bliver han overtræt - hvilket også vil gøre det sværere at putte ham.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen kunne være vågne i 2.5-3 timer - nogle gange måske kun 2 timer og andre gange faktisk 3.5 (især sidst på dagen). Hvis han er lidt sensitiv, kan han godt tåle mindre variation, men du kan forsøge med lidt små justeringer på bare 10, 15, 20 minutter for at se om det ændrer noget hos jer:)
Det er super hårdt, at han bruger dig som sut. Men det er ikke forkert. Han gør det, fordi du er tryghed og ro for ham, du er bare det, som fungerer bedst. Men måske kan I udvide hans repertoire lidt, så det ikke kun er dig. Du kan indføre en putteklud, nussekanin eller lignende - meget gerne noget der dufter af dig. Så han stadig kan dufte dig, fornemme at du er i nærheden, når han puttes på afstand af din favn. Du kan prøve at koble en sut til nussekluden i håb om, at han måske på sigt vil acceptere den. Måske kan far tage over en enkelt putning om dagen, når han er hjemme. Det kan godt være, at putningen vil tage lidt længere tid, når far putter, men det kan være rart for dig, at du kan gøre noget andet imens.
Han har behov for ca. 14.5 times søvn i døgnet. Det er et gennemsnit, så nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre. Søvnen vil ofte være fordelt sådan, at han sover ca. 10-11 timer om natten og 3-4 timer samlet i løbet af dagen - fordelt på 3 lure. Men, for børn der står tidligt op, kan der stadig godt være behov for en fjerde lur. Og netop denne lur kan godt være vigtig i forhold til, at hans puttetidspunkt om aftenen ikke bliver for tidligt - og den tidlige rytme derfor bibeholdes.
Dagens sidst lur bør dog være en powernap og ikke en rigtig lur. Det vil være super godt, hvis den ikke varer mere end 20-30 minutter og senest slutter kl. 16.30-17. På den måde tager den toppen af trætheden, men giver ham energi nok til at kunne holde sig vågen til aften - og så blive puttet kl. 19.30-20, så nattesøvnen begynder at være herfra og indtil 5.30 - altså det hele rykket en times tid.
Du skal se på hans samlede søvnbehov. Hvis han ofte sover fra 19 til 04.30, så er hans nattesøvn på 9.5 time, hvilket er i underkanten i forhold til gennemsnittet - men det kommer an på, hvor meget han sover om dagen.
Du nævner, at han er glad for mad, og jeg går ud fra, at han er begyndt at spise grød og mos - og måske også får mad i hænderne. Det er vigtigt for hans rytme, da måltiderne naturligt påvirker det indre ur og skaber struktur i løbet af dagen. Vær dog opmærksom på ikke at tilbyde mælk eller morgenmad kl. 04.30, da det så vil sende signaler til ham om, at det netop er tid til at stå op der. Hold fast i, at morgenmaden ikke serveres før f.eks. kl. 6-6.30, fordi det vil hjælpe ham med en senere rytme på sigt.
Også spisetiderne i løbet af dagen skal holdes og er vigtige for hans rytme og for at du gradvist kan flytte døgnrytmen lidt :)
Det lyder også helt fint at putte ham i klapvognen, hvis det gør, at I så bedre kan komme ud og trille tur - eller bare komme lidt væk hjemmefra. Det har naturligvis betydning, hvilken type klapvogn der er tale om. Det er vigtigt, at klapvognen har affjedring og gode hjul, så vognen absorberer bevægelser, når I går. Sædet må ikke hænge, men skal være fast, og ryggen skal kunne lægges helt ned. Det er vigtigt, at han kan være i tilbagelænet stilling med lidt støtte. Derudover skal der være kaleche, så han er beskyttet mod vind og vejr - ligesom det vil skabe lidt hulefornemmelse og være med til at give ro, når han skal sove.
Jeg håber, at mine tanker hjælper dig lidt videre på vej :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske