Svar: Skoldkopper og helvedesild
9. marts 2026
Alder:
3 år, 6 mdr.
Hej med dig (og hilsen til mormor)
Tak for dit brev, og jeg er ked af at høre, at din dreng er blevet syg med skoldkopper - jeg håber, at han får et mildt forløb og kommer hurtigt igennem det:)
Den gode nyhed er, at din mor uden problemer vil kunne passe din lille dreng - hun får ikke helvedesild af at passe ham, selvom han har skoldkopper.
Det er rigtigt, som du skriver, at når man har haft skoldkopper som barn, så ligger skoldkoppevirus latent eller "sovende" i kroppen. Det kan senere blive aktiveret, og hvis det sker, får man helvedesild. Men det aktiveres ikke af, at man er sammen med et barn, der har skoldkopper.
Helvedesild kan opstå, hvis man er ældre, har et svækket immunforsvar eller gennem en periode har været syg eller stresset. I sådanne situationer kan skoldkoppevirus blive reaktiveret, og så får man helvedesild. Det skyldes altså ikke en ny smitte, hvis man kan sige det sådan:) Og din mor vil således ikke få skoldkopper igen, og hun vil ikke få helvedesild af at være sammen med din dreng.
Faktisk kan man næsten sige, at skoldkoppevirus kan gøre det modsatte - faktisk booste din mors forsvar mod skoldkopper. Det du skriver - at skoldkopper kan aktivere det latente virus - er ikke korrekt!
Når din mors immunforsvar møder skoldkoppevirus, fordi din dreng har skoldkopper, så bliver hendes "sovende virus" ikke aktiveret. I stedet aktiveres hendes immunceller mod skoldkoppevirus og dette hjælper med at holde det "sovende virus" i ro. Så det har altså den modsatte virkning, end det du/din mor tror:)
Jeg håber, at ovenstående giver jer begge lidt ro med på vejen, og hvor er det dejligt, at du har din mor til at hjælpe.
Rigtig god bedring med din lille dreng!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske